Krenický se na Ukrajině nevěnuje jen duchovní službě, ale také charitativní práci, kterou finančně podporuje řada dárců 
z Města Albrechtic, Zátoru i Krnovska.

„Situace je u nás chaotická a hrozí bezprostředním násilím. Když ztratíte důvod těšit se ze současnosti a upírat oči do budoucnosti, je to konec. Deprese se začne šířit jako tsunami. My, křesťané, máme výhodu, že se 
s Bohem můžeme dívat na tuto těžkou zkoušku z perspektivy věčného života.

To je úkol nás, duchovních na Ukrajině, abychom hlásali, že s Bohem všechno zvládneme i beze zbraní," popsal Peter Krenický situaci v Záporožské oblasti, kde žije ve městě Melitopolu, které má přes sto padesát tisíc obyvatel.

Největší strach zažíval počátkem května, když se místní separatisté začali připravovat na násilné obsazení městského úřadu, aby začali město řídit podle svého. „Jestli jsou ty nepokoje 
k něčemu dobré, tak k tomu, že spojily dohromady všechny křesťanské církve, kromě promoskevské pravoslavné.

Ještě nedávno jsme jako katolíci pomalu netušili, jaké evangelické církve a sbory u nás ve městě působí hned za rohem. Dřív by mě vůbec nenapadlo, jak si s těmito bratry budeme dobře rozumět na ekumenických setkáních. Společně se modlíme na náměstích a učíme obracet se k našemu Pánu společnou modlitbou," doplnil Krenický.

Opravdu těžké chvíle bezmoci prožíval, když proruští separatisté svolali na tři hodiny své stoupence před městský úřad. „Sepnul jsem ruce před obrazem svatohostýnské Panny Marie, kterému se říká Matka boží 
s blesky. Ptal jsem se, zda je možné útoku na radnici zabránit, když jako křesťané nemůžeme porušit boží přikázání a vzít do rukou zbraně.

Při tom jsem se díval na obraz Madony s Ježíškem, který metá blesky. Obraz upomíná na událost ze 13. století, když tatarští nájezdníci pustošili Evropu a křesťané před nimi uchýlili na Hostýn. Když se modlili k Panně Marii, aby byli zachráněni, blesk zapálil tatarské ležení," vysvětlil Krenický symboliku svého oblíbeného mariánského obrazu.

„U nás na Východě je voda vzácná a bouřky i blesky nejsou příliš častým úkazem. Přesto se krátce před třetí spustil silný déšť a pak přišly i blesky. Průtrž byla tak silná, že separatisté k městskému úřadu raději ani nešli. Nebe není vysoko ani daleko, jak si někdy myslíme," uzavřel své svědectví Krenický.

POZNÁMKA: Madona s blesky?

Mezi mariánskými obrazy a madonami stěží najdeme obdobu hostýnské Matky boží s blesky. Byl z něj byl zaskočen i apoštolský nuncius v České republice arcibiskup Giovanni Coppa, když navštívil Svatý Hostýn v roce 1991. Viděl totiž hostýnskou Madonu několik let předtím ve Střední Americe 
v San Salvadoru.

„Nikdo mi nedovedl říci, co obraz představuje a proč Panna Maria drží v náručí dítě Ježíše, jak metá svýma maličkýma rukama ohromné blesky. Myslel jsem, že obraz znamená, že svatá Bohorodička chce zabránit svému malému Synáčkovi, aby vrhal svůj hněv na hříšné lidstvo. Až zde je mi všechno jasné," prohlásil Coppa v poutní bazilice Nanebevzetí Panny Marie na Svatém Hostýně. Hostýnský zázrak zaznamenal poprvé Bohuslav Balbín v roce 1665.

Lidé zachránění při tatarském vpádu postavili 
z vděčnosti na hostýnském vrchu sochu Panny Marie Ochranitelky. 
V dobách národního obrození se Hostýn stal posvátnou horou českého národa. Nedávno jsem s úžasem sledoval překvapivé obrácení bývalého premiéra Stanislava Grosse ke Kristu, protože takový krok, pokud je míněn vážně, vůbec nezapadá do naší skeptické společnosti bezvěrců a agnostiků.

Když kněz Peter Krenický v krnovském minoritském kostele vyprávěl, jak mu modlitba, víra a práce pro ostatní pomáhá překonávat bouři násilí na východě Ukrajiny, musel jsem přemýšlet, co bych jako pacifista a latentní katolík dělal na jeho místě. Zdá se, že smysl té legendy o Madoně s blesky člověk pochopí, až když mu opravdu pořádně teče do bot.