VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Lodní kanál propojující Dunaj, Odru a Labe je na dosah

Už Karel IV. snil o vodní cestě, která by spojila povodí Baltského, Černého a Severního moře, a po které by mohly proplouvat velké nákladní lodě. Po téměř 700 letech teď jeho představa získává podstatně reálnou podobu.

16.12.2017 6
SDÍLEJ:

Říjnová zkušební plavba z polských chemických závodů AZOTY Kandřín po dokončeném úseku průplavu Dunaj-Odra.Foto: Deník / Krůčková Pavla

K realizaci vodního koridoru propojujícího řeky Dunaj, Odru a Labe – jednoho z nejdiskutovanějších projektů posledních let – napomůže podle ředitele společnosti Plavba a vodní cesty Tomáše Kolaříka i stavba suchého poldru nedaleko polské Ratiboře, která by měla být hotová zhruba do dvou let.

„Pro prodloužení Oderské vodní cesty a plavbu přes hranice do České republiky je stavba zásadní.

Střední jezové pole výpustního objektu má totiž umožnit lodím proplutí a po následné dostavbě plavební komory budou mít lodě mezi poldrem a státní hranicí cestu otevřenou,“ vysvětlil Kolařík.

Stavba suchého poldru na Odře nedaleko Ratiboře začala před pěti lety, ovšem kvůli krachu španělského dodavatele musela být zastavena. „Současné obnovení výstavby po dvouleté pauze samozřejmě vítáme, protože čím dříve bude poldr dokončen, tím dříve se bude moci pokračovat na lodním propojení tří řek,“ dodal Kolařík.

Lodní kanál propojující řeky Dunaj, Odru a Labe dlouhodobě podporuje a propaguje také prezident České republiky Miloš Zeman, který během své nedávné návštěvy Jihomoravského kraje řekl, že studie proveditelnosti vodního koridoru bude hotová v lednu.

„Bylo by chybou promarnit příznivou situaci v Polsku, které dokonce zřídilo samostatné Ministerstvo námořního hospodářství a vnitrozemské plavby. Analýzy zcela jasně ukazují, že vodní koridor by po dobu patnácti let zaměstnával 60 tisíc lidí a mohl by být, podobně jako francouzský průplav Seina-sever, většinově financován z prostředků Evropské unie,“ nechal se před časem slyšet Zeman.

Podle příznivců projektu by vodní koridor vedle výhodné podnikatelské stránky věci pomohl také s bojem proti suchu a ochranou před povodněmi.

Současná podoba plánů splavnění Odry, o které se dlouhodobě zasazuje tzv. Oderské fórum, je splavnění Odry do Ostravy, a pokud to bude možné, tak až k místnímu mošnovskému letišti, kde by měl vzniknout multimodální přístavní terminál.

Autor: Pavla Krůčková

16.12.2017 VSTUP DO DISKUSE 6
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Tragická nehoda BMW s autobusem na Chrpové ulici v Havířově.
AKTUALIZUJEME
8

Mladý muž nepřežil srážku osobního auta s autobusem

Zahájení výprodeje v hlučínské prodejně Lidlu. Lidé spořádaně stáli ve frontě, vstup do prodejny regulovala ochranka.
11

VIDEO: Lidl v Hlučíně zavírá. Na totální výprodej se stála dlouhá fronta

Odtěžování z lagun v Ostravě: klíčovou činnost brzdí hlídací systém

/DENÍK SLEDUJE, FOTOGALERIE/ Kaly se těží s pauzami. SMS zpráva z monitorovacího systému o překročení stanovené koncentrace jedovatého oxidu siřičitého (SO₂) v úterý ve 13.11 hodin vedla k zatím nejdelší nucené pracovní přestávce v likvidovaných Lagunách Ostramo. Bagristé i buldozeristé pokračovali v činnosti, avšak homogenizace a zavápnění musely stát až do středečních 16.15 hodin. Včerejší provoz probíhal opět s přestávkami. Firmu ale každé zastavení stojí peníze.

Outletové centrum v Ostravě: jedná se o dálničním napojení

/DENÍK SLEDUJE, FOTOGALERIE/ V prostoru, kde bude na podzim otevřeno obchodní středisko, začaly stavební práce.

Přísnější pravidla při měření emisí? Bez problémů!

Nevyhovující benzinové a dieselové motory mají na českých silnicích utrum. Stopku jim vystavila nová pravidla při kontrolách emisí. Stanice je napojena on-line na ministerstvo. Součástí je také pořizování fotek.

Husa bez provázku a výcvik lavinových psů: prohlédněte si videa dne

Podívejte se na krátký sestřih toho nejzajímavějšího, co zaznamenali redaktoři Deníku ve dnech 18. a 19. ledna 2018.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT
>