K realizaci vodního koridoru propojujícího řeky Dunaj, Odru a Labe – jednoho z nejdiskutovanějších projektů posledních let – napomůže podle ředitele společnosti Plavba a vodní cesty Tomáše Kolaříka i stavba suchého poldru nedaleko polské Ratiboře, která by měla být hotová zhruba do dvou let.

„Pro prodloužení Oderské vodní cesty a plavbu přes hranice do České republiky je stavba zásadní.

Střední jezové pole výpustního objektu má totiž umožnit lodím proplutí a po následné dostavbě plavební komory budou mít lodě mezi poldrem a státní hranicí cestu otevřenou,“ vysvětlil Kolařík.

Stavba suchého poldru na Odře nedaleko Ratiboře začala před pěti lety, ovšem kvůli krachu španělského dodavatele musela být zastavena. „Současné obnovení výstavby po dvouleté pauze samozřejmě vítáme, protože čím dříve bude poldr dokončen, tím dříve se bude moci pokračovat na lodním propojení tří řek,“ dodal Kolařík.

Lodní kanál propojující řeky Dunaj, Odru a Labe dlouhodobě podporuje a propaguje také prezident České republiky Miloš Zeman, který během své nedávné návštěvy Jihomoravského kraje řekl, že studie proveditelnosti vodního koridoru bude hotová v lednu.

„Bylo by chybou promarnit příznivou situaci v Polsku, které dokonce zřídilo samostatné Ministerstvo námořního hospodářství a vnitrozemské plavby. Analýzy zcela jasně ukazují, že vodní koridor by po dobu patnácti let zaměstnával 60 tisíc lidí a mohl by být, podobně jako francouzský průplav Seina-sever, většinově financován z prostředků Evropské unie,“ nechal se před časem slyšet Zeman.

Podle příznivců projektu by vodní koridor vedle výhodné podnikatelské stránky věci pomohl také s bojem proti suchu a ochranou před povodněmi.

Současná podoba plánů splavnění Odry, o které se dlouhodobě zasazuje tzv. Oderské fórum, je splavnění Odry do Ostravy, a pokud to bude možné, tak až k místnímu mošnovskému letišti, kde by měl vzniknout multimodální přístavní terminál.