CNG, tedy compressed natural gas. Tato anglická zkratka označující stlačený zemní plyn v budoucnosti dost možná způsobí malou železniční revoluci. V rámci osobní dopravy jde nejen v České republice, ale dokonce i celé Evropě o naprostou novinku.

O tom, jestli skutečně nastane, však napoví až testování, které ve čtvrtek odstartovalo na nádraží Opava Východ. Společnost Vítkovice Doprava ze skupiny Vítkovice Machinery Group ve spolupráci s Výzkumným ústavem železničním vyvinula lokomotivu s označením 714.801. Jedná se o přestavbu dieselové lokomotivy řady 714.

„Když strojvedoucí dosáhne plného výkonu při rozjezdu, projeví se mu to tím, že oproti výkonnější původní verzi se dostane do traťové rychlosti o něco později. Časy pro jízdní dobu bychom ale měli stíhat. Vlak prozatím zpožďovat nebudeme," popisoval nám přímo v kabině lokomotivy strojvedoucí Bohuslav Gavlas, který měl možnost poprvé řídit tento jedinečný stroj.

Místo nádrže tlakové lahve

Lokomotiva 714.801 dostala dva nové motory o výkonu 260 kW. Odstranila se původní palivová nádrž a na toto místo byly dosazeny svazky tlakových lahví o průměru 360 mm. Jejich objem činí 3 430 litrů, vyjádřeno hmotností se jedná zhruba o 530 kilogramů.

Lahve se doplňují ve stanici CNG. Na opavském nádraží se nachází zásobník a plynové lahve, jimiž bude stanice doplňována. Jakmile se zásobník vyprázdní, poputuje do Vítkovic, aby byl opět naplněn.

„V blízkosti Východního nádraží máme záměr vybudovat stacionární stanici CNG. Plnit se z ní bude nejen lokomotiva, ale i autobusy příměstského přepravce a využívat ji mohou také všichni motoristé s auty na CNG," poznamenal obchodní ředitel společnosti Vítkovice Doprava Martin Žák.

Na jedno naplnění dokáže lokomotiva ujet až 1 500 kilometrů. Samozřejmě za ideálních podmínek. Záleží na profilu trati.

Šetrnost k životnímu prostředí

Jedna z nejvýkonnějších lokomotiv svého druhu v Evropě nyní bude podrobena důslednému testování. Odborníci věří, že pokud vše půjde dobře, ušetří až čtyřicet procent nákladů.

„Na trati mezi Opavou a Hlučínem budeme vždycky týden využívat lokomotivu na plyn, potom ji vyměníme s dieslovou verzí a budeme porovnávat výsledky. Vše se projeví až v živém provozu," ředitel Krajského centra osobní dopravy Českých drah Miroslav Klich.

Pokud by testování skutečně vykázalo kladné výsledky, v budoucnu by mohly být rekonstruovány všechny lokomotivy řady 714 na plyn.

Náměstek hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík si pochvaluje, že takovýto provoz by nebyl pouze úspornější, ale i ekologičtější: „Všichni víme, že co se smogové situace týče, nejsme na tom v Moravskoslezském kraji vůbec dobře. Tato lokomotiva je k přírodnímu prostředí výrazně šetrnější."

Nová revoluční lokomotiva zatím jezdí pouze mezi Opavou a Hlučínem. Hotov však už je i druhý, ještě o něco výkonnější stroj. Zatím se ale neví, na které trati bude nasazen. Nemělo by se však jednat o železnici na Opavsku. „O tom ještě nemáme jasno. Hovořit o konkrétní trati by v tuto chvíli ještě bylo předčasné," nechtěl předbíhat ředitel společnosti Vítkovice Doprava Zdeněk Trejbal.

Nová lokomotiva bude převážně táhnout čtyři vagony a obstará tři spoje denně. Z opavského Východu bude vyjíždět v 5.42, 13.42 a 15.42. Z nádraží v Hlučíně pak v 6.30, 14.30 a 16.30.