MHD v Třinci loni využilo 3 244 880 cestujících. Také v hutnickém městě ovšem platí, že počet lidí v autobusech postupně klesá. Důvodem je nejen to, že ubývá obyvatel. Radnice plánuje změny i v souvislosti s vybudováním železniční zastávky v Lyžbicích, což se do využívání MHD promítlo, už za dva roky se přitom změní situace také vzhledem k dobudování obchvatu. Navíc se blíží doba, kdy začne platit nový jízdní řád.

Podle vedení města nelze hledat řešení v úsporách. „Cílem optimalizace MHD nebylo ušetřit, ale zkvalitnit a zefektivnit službu pro občany v oblasti městské hromadné dopravy. Připravované změny by měly vést k větší spokojenosti cestujících," uvedla starostka Věra Palkovská.

Odborníci zjišťovali to, jaké jsou silné a slabé stránky linkového vedení, ale zohlednili třeba i údaje, jak obyvatelé v rámci Třince migrují, kde jsou „hluchá místa" při docházkových vzdálenostech a podobně. Zpracovaný model MHD obsahuje návrh, který vychází z analýzy současné dopravní situace. Vše je rozděleno do dvou časových etap. V té první by se město mělo zaměřit na úpravu jízdních řádů, a to ve smyslu zvýšení nabídky v období dopravní špičky, případně zajištění návazností. „V této etapě je navržena nová linka 716 pro obsluhu území Guty a Nebory a vytvoření nového spojení s oblastí Konská a Podlesí. Tato linka, která bude navazovat na linku 713 ze zastávky Guty, konečná, bude tvořena deseti spoji s provozem v pracovních dnech. Pro zprovoznění této linky je zapotřebí vybudovat tři zcela nové zastávky a jednu zastávku upravit," řekl Pavel Roháč ze společnosti, která dokument zpracovala.

Město s realizací počítá už v průběhu příštího roku. Týká se to i linky 707 v oblasti Horní Líštná, kde se navrhuje její prodloužení a zřízení nové zastávky Horní Líštná, hranice.

Dále se budou zavádět nové spoje na průmyslovou zónu důvodem jsou rozšiřující se provozovny. Podle radnice se toto opatření promítne už do nového jízdního řádu od letošního prosince.

Druhá etapa přijde na řadu po dokončení obchvatu, po kterém se má jezdit od podzimu 2017. Odborníci navrhují úpravu jízdních řádů, které budou zahrnovat změny tras autobusových linek, pro zlepšení obsluhy území a zvýšení kvality dostupnosti. Stávající linky do Lyžbic a na Terasu mají podle nového návrhu tvořit okruh, zároveň se provedou časové úpravy pro lepší návaznost na železniční dopravu ve stanicích Třinec a Třinec centrum. Navrženo je i propojení zastávek v Horní Líštné, u vývozu do zastávky Horní Líštná, Valovka, což si vyžádá rekonstrukci místní komunikace. „Cílem nového trasování je zkrácení přepravní doby a efektivnější propojení obou tras v oblasti Horní Líštné," shrnul Pavel Roháč. Studie navrhuje i úpravu cenového tarifu, který by měl zohlednit to, jak dlouhou trasu cestující ujede. Stávající tarifní struktura by proto měla být doplněna o krátkodobé jízdné. „Tento návrh představuje obecné zlevnění MHD ve městě Třinci, ale jinak také spravedlivější rozdělení uživatelů MHD," řekl Roháč. S kolegy doporučuje zavést jízdenku buď na 4 zastávky, nebo na 8 minut.

Odhadnuty jsou i náklady, které si změny vyžádají. První etapa přinese nárůst o zhruba 800 tisíc korun, druhá etapa má naopak znamenat pokles ročních nákladů, a to přibližně o polovinu.