Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) a České dráhy (ČD) se shodly na tom, že modernizace je nutná. Po opravách zde vlaky budou moci projíždět vyšší rychlostí, zvýší se také bezpečnost a komfort pro samotné cestující.

„Z těchto důvodů jsou upravovány koleje, mosty a propustky a železniční stanice," uvedl tiskový mluvčí SŽDC Marek Illiaš. Jedním z hlavních důvodů, proč obě zmíněné společnosti chtějí přistoupit k rekonstrukci, je bezesporu ekonomické hledisko. Jinými slovy se pokusí snížit náklady na dopravu.

Opraví se konečně opavský „Západ"?

Do rozsáhlých rekonstrukcí má být zakomponována, mezi mnohými Opavany mimochodem dlouho očekávaná, oprava západního nádraží v Opavě, na němž se už zub času podepsal více než dost, a pro slezskou metropoli je jeho současná podoba rozhodně ostudná.

Rozhodnuto ovšem ještě zdaleka není. Definitiva může padnout až potom, co budou dořešeny majetkové záležitosti mezi ŠZDC a Českými dráhami. Nádraží po celé České republice totiž v současnosti vlastní ČD, ale vláda by v blízké budoucnosti měla odsouhlasit jejich prodej Správě železniční dopravní cesty.

Je tudíž pravděpodobné, že České dráhy před avizovaným prodejem nebudou chtít do nádraží nijak dále investovat. Rekonstrukce tedy v budoucnu nejspíš budou padat na vrub SŽDC.

Opravy neminou ani stanici ve Skrochovicích. V plánu je také peronizace na opavském Západě, na skrochovickém nádraží a i zastávkách s nástupištní hranou 550 mm nad temenem kolejnice. Na části úseku mezi Opavou a Krnovem by se vlak mohl pohybovat rychlostí až 120 kilometrů za hodinu, což v tuto chvíli rozhodně není možné.

„Modernizace bude obsahovat také zvýšení propustné výkonnosti na výhledovou dopravu a nové traťové zabezpečovací zařízení s dálkovým ovládáním z jednotného ovládacího stanoviště (JOB) z dopravní kanceláře ve stanici Krnov," pokračoval Marek Illiaš.

Rekonstruovat se bude samotná kolejová dráha. Konkrétně železniční svršek a spodek. Sem musíme zahrnout především mostní objekty a propustky. Příkladem za všechny je dlouho propíraný viadukt nad ulicí Olomouckou v Opavě, který opravě v příštím roce neujde.

Několik skvostů na trati

Trať mezi Opavou a Krnovem dnes už nevyhovuje moderním trendům. Starší vybavení a zařízení tedy nahradí nová. „Jedná se zejména o zařízení zabezpečovací, sdělovací a energetická. Kolejiště ve stanicích Skrochovice a Opava západ jsou redukována," mínil dále tiskový mluvčí SŽDC.

Modernizace na některých místech nesou dost nelibě, protože trať nabízí několik stále fungujících historických skvostů, na něž v opavském okrese už nenarazíte. Jedním z nich je hláska na nádraží v Holasovicích. Na přejezdu v blízkosti stanice se nachází závory, které se pořád ovládají ručně.

Je dost pravděpodobné, že tohle všechno by s plánovanou modernizací zmizelo, čemuž někteří z řad místních chtějí zabránit, a hodlají se pustit do diskuze se Správou železniční dopravní cesty a Českými dráhami.

Další železniční klenot naleznete o kus dál ve Skrochovicích. Také zde závory zvedá člověk. Obsluha je však ovládá místně, což znamená, že nestojí přímo u přejezdu jako v případě holasovické zastávky.

Petr Dušek