Pravým důvodem je skutečnost, že jediná provozuschopná úzkorozchodná lokomotiva nemá pevně zabudovanou vysílačku. Na českých železnicích totiž od 15. ledna 2020 platí nové pravidlo: všechny lokomotivy, respektive všechna hnací vozidla, bez zabudované radiostanice nesmí na trať.

Správa železnic původně informovala jen o výluce dopravce Arriva, který neměl funkční rádiové spojení v lokomotivě na Vlárské dráze na Brněnsku. Čtenáři deníku Zdopravy.cz diskutovali o tom, že při důsledném výkladu nových pravidel nesmí na trať ani nejstarší lokomotiva Českých drah s označením 705.9, která zajišťuje každodenní provoz na osoblažské úzkokolejce. Národní dopravce si uvědomil příliš pozdě, že šedesát let stará lokomotiva na odlehlé lokálce po 15. lednu bez radiostanice pna trať rostě nesmí.

O změně dopravního řádu věděli dopravci už pět let. Bylo stanoveno přechodné období, aby měli dost času na instalaci vysílaček. Protože zabudovaná radiostanice představuje vysoké pořizovací náklady, proti novému pravidlu protestovali zejména provozovatelé opotřebovaných starých neperspektivních lokomotiv. Zatímco motorová lokomotiva ČD se bez vysílačky neobejde, parní lokomotivy Slezských zemských drah na Osoblažce dostaly výjimku.

"Naše historická hnací vozidla mají výjimku, takže nám k zajištění provozu stačí nezabudované mobilní vysílačky. Používáme je ke komunikaci naprosto stejným způsobem, jako kdyby to byly radiostanice pevně zabudované v lokomotivě. Cílem zavedení nového pravidla bylo sjednocení komunikace mezi dispečery, strojvedoucími a dalšími účastníky provozu. Jinými slovy bezpečnost," vysvětlil situaci David Chovančík z Klubu přátel osoblažské úzkokolejky.

Pro každého fanouška úzkorozchodné železnice je smutné, když Osoblažskem projíždí autobus místo vlaku. Výluka bude trvat ještě asi týden, než se v šedesát let staré lokomotivě podaří nainstalovat a zprovoznit zabudovanou radiostanici.