Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Na zalepení výtluků v kraji letos půjde padesát milionů korun

Ostrava - Na počátku byla lidská naštvanost na to, že silnice jsou děravé jako cedník. Na konci je systém pomáhající s odstraňováním výmolů.

18.4.2013 8
SDÍLEJ:

Výmoly po zimě je nutné opravit. Ilustrační fotoFoto: Deník/Miroslav Kucej

Zdá se vám, že cesty v našem regionu jsou v současnosti neuvěřitelně rozbité? Dlouhá zima se negativně projevila na stavu vozovek, na kterých tak je podle Správy silnic Moravskoslezského kraje (SSMSK) o patnáct procent více výtluků než loni. Na druhé straně mohou být ale zdejší řidiči i spokojeni. Moravskoslezský kraj totiž zvládá ve srovnání s jinými kraji opravovat nejvíce děr na cestách.

Vyplynulo to ze statistik projektu Výmoly.cz, ve kterém rozbité úseky silnic mapují přímo řidiči fotky výtluků posílají na internet a silničáři se na základě těchto informací snaží zjednat nápravu.

„Denně jsem cestoval mezi Kopřivnicí a Novým Jičínem a jeden z úseků cesty byl tehdy v naprosto dezolátním stavu. Dneska už je opravený, ale před zhruba pěti lety byl opravdu v katastrofálním stavu. Tak se zrodil nápad vytvořit projekt Výmoly.cz, který bude upozorňovat na děravé silnice," přibližuje vznik projektu jeho autor Petr Čaník.

Užitečnost internetového projektu vidí v tom, že se silničáři rychle dozvědí o výtlucích v cestách, které zatím nezaznamenali. Pro řidiče to pak má pozitivní efekt, kdy vidí, že výtluk, na který upozornili, byl v krátkém časovém období opraven. S jeho slovy souhlasí i Milan Novák, technicko-provozní náměstek SSMSK.

Výmoly po zimě je nutné opravit. Ilustrační foto

„Zpočátku jsme měli k projektu Výmoly.cz nedůvěru, dnes ho ale intenzivně využíváme. Postupem času jsme totiž zjistili, že je pro nás užitečný. Nejenže ho sami sledujeme, ale dostáváme teď i přímo do e-mailu upozornění na výtluky, které řidiči v našem regionu zaznamenali, a my je pak můžeme rychleji opravit," vysvětluje Milan Novák.

Po tuhé zimě je v Ostravě dvakrát víc výtluků
Tak děravé cesty jako letos snad silničáři v Ostravě ani nepamatují. Dlouhá zima se na stavu vozovek podepsala velmi negativně – podle současných odhadů je na nich oproti loňsku dvojnásobné množství výtluků. „S opravami studenou balenou směsí jsme začali na nejexponovanějších místech už v průběhu ledna. Nyní používáme teplou balenou směs, která umožňuje kvalitnější a trvalejší opravu silnic," uvedl ředitel Ostravských komunikací Daniel Lyčka. Zalepení všech děr v ostravských silnicích by mělo přijít zhruba na sedm milionů korun. V terénu jsou v těchto dnech nepřetržitě dvě pracovní čety, které k opravám využívají také víkendové směny. 

Letos se podle něj začíná s opravami trochu později, protože obalovny začaly kvůli počasí vyrábět směs na záplatování silnic až v těchto dnech. Na zalepení výtluků v kraji letos půjde padesát milionů korun a většina by jich měla být odstraněna už do letních prázdnin.

Ty nahlášené na projekt Výmoly.cz, který vstupuje do třetího ročníku, u nás bývají odstraněny dokonce během několika málo dnů. Jinak by na ně silničáři mohli narazit i mnohem později, protože silnice II. tříd ze zákona musejí kontrolovat co čtrnáct dní, cesty III. tříd dokonce jen jednou měsíčně.

„Nejhorší místa opravujeme i během zimy studenou obalovanou směsí, která se dá používat i za horšího počasí, má ale menší výdrž. Navíc je asi pětkrát dražší než teplá směs," nastiňuje ještě náměstek Novák důvod, proč se během zimy „látají" díry na cestách jen někde a k tomu hodně provizorně.

Kromě oprav výtluků chystá Moravskoslezský kraj i souvislejší opravy cest. Na tyto účely má nyní připraveno 144 milionů korun, což je stejná částka jako loni. Nejprve silničáři vyrazí na opravy těch komunikací, které jsou ve velmi špatném až havarijním stavu.

„Z těchto peněz opravíme silnice v nejhorším stavu. Aby se dostalo i na ty další, potřebovali bychom dalších 180 milionů. Letos si se získáváním peněz na opravy cest můžeme ještě pomoci z evropských zdrojů, v příštích letech ale bude situace ještě horší," míní hejtman kraje Miroslav Novák.

Které cesty se budou nejdříve opravovat?

Frýdek-Místek

Silnice III/4862 Měrkovice

Silnice III/4845 Sviadnov -Staříč

Nový Jičín

Silnice III/05716 Hostašovice

Silnice III/46433 Libhošť - průtah

Opava

Silnice II/469 a III/4695 Hlučín - Darkovičky

Silnice III/III/4653 a III/4654 Kyjovice - Zbyslavice

Ostrava

Silnice III/4787 Ostava-Zábřeh, ulice Výškovická

Silnice III/4654 Zbyslavice - Kyjovice

Bruntál

Silnice III/4456 Sovinec

Silnice III/4521 Krásné Loučky

Karviná

Silnice III/4739 Dolní Datyně

Silnice III/4734 Kaňovice - Bruzovice


Autor: Martin Pleva

18.4.2013 VSTUP DO DISKUSE 8
SDÍLEJ:
V Třinci byl slavnostně otevřen obchvat v úseku mezi Nebory a Bystřicí.
45

OBRAZEM: Třinec má obchvat, jeden úsek ale chybí

Jaká poselství zanecháme budoucím generacím? Svůj vzkaz do truhly uložil i současný ostravský primátor Tomáš Macura.

Ostrava 2067. Vzkazy v truhle pro budoucí generace

Aleš Juchelka o Kalouskovi a Babišovi: Jsou si dost podobní, mají buldočí povahy

/ROZHOVOR, FOTOGALERIE/ Oblíbený moderátor a současně politik Aleš Juchelka má za sebou zkušenost spolupráce s Miroslavem Kalouskem i Andrejem Babišem. V rozhovoru pro Deník nesrovnával jen jaká byla. Má za sebou také jedno z nejtěžších období v životě, kdy se musel vypořádat se smrtí svého těžce nemocného syna Olivera. Přesto v sobě našel sílu a odvahu jít v životě dále.    

Houbař ztratil v lese zbraň, policisté ji našli

Hůlka, košík, nůž, hadřík, případně mobilní telefon. To vše patří do běžné výbavy houbaře. Neplatí to však o jedenapadesátiletém muži z Ostravy, který si s sebou vzal i legálně drženou zbraň, s níž vyrazil na Opavsko.

Před ostravským soudem stojí další exekutor. Měl zpronevěřit 14 milionů

Peníze od dlužníků sice dokázal vymoci, pak si je ale podle žaloby nechával pro sebe.

Vítkovice se zadrhly, Třinec se drží na špici

První čtvrtina základní části hokejové extraligy patří minulosti. Ostravané se nemohou vymanit z krize, Slezané si hlídají umístění mezi elitou.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení