Tisíce aut denně jezdí po „staré“ silnici mezi Ostravou a Frýdkem-Místkem, ačkoli souběžně vede dálnice D56. Jenže řidiči bez dálniční známky ji využívat nesmí. Motoristé, kteří projíždí skrz Sviadnov, Žabeň, Paskov a Hrabovou, přidělávají obcím starosti.

„Je to neúnosné. Dálnice je tady proto, aby přemístila tranzit a ulehčila obcím. To se neděje. Lidé chtějí ušetřit 1500 korun za dálniční známku,“ tvrdí starosta Žabně David Hejneš. Ten vyvíjí společnou aktivitu se starosty ostatních obcí, kterých se problém s hustou dopravou týká. Starostové už jednali o podpoře i na krajském úřadě. „Teď zpracováváme žádost, v příštím týdnu by tu v kraji měla být vláda a měli bychom se setkat s ministrem dopravy, který o tom rozhoduje. Ministerská vyhláška může vyjmout zpoplatnění úseku,“ podotýká starosta Žabně.

Ministerstvo dopravy osvobodilo v posledních třech letech od poplatku celkem 185 kilometrů dálnic, což se dotklo většiny krajů. „Loni jsme vyhověli pěti krajům. Podněty posuzujeme vždy v rámci přípravy vyhlášky týkající se zpoplatněných úseků dálnic na následující rok, stejně tak tomu bude i letos. Předpokládáme, že se tedy budeme zabývat i těmito podněty,“ říká Zdeněk Neusar z Ministerstva dopravy.

Pokud by se obcím nedařilo vyjmout dálnici ze zpoplatněných úseků, hodlají uspořádat protestní akce, například přecházení přes přechod. „Když o víkendu auta jedou z Ostravy do Beskyd, u nás se nedá přejít přes silnici nebo vyjet na hlavní cestu,“ řekl Hejneš s tím, že problémy jsou i s bezpečností dopravy a emisemi.

Podle posledního celostátního sčítání dopravy projíždí po silnici III/48411 v úseku mezi kruhovým objezdem ve Sviadnově a Paskovem v průměru přes sedm a půl tisíc vozidel denně. Vyplývá to údajů Ředitelství silnic a dálnic za rok 2016. Například na nedaleké silnici přes Lískovec a Řepiště byla hustota provozu o zhruba dvě pětiny nižší.