Už jen několik týdnů podle všeho zbývá do začátku výstavby obchvatu Frýdku-Místku. Stavba, o které se hovoří řadu let a jejíž zahájení bylo mnohokrát odloženo, zná svého zhotovitele.

Slavnostní zahájení stavby se má uskutečnit 22. května, práce potrvají zhruba do konce roku 2021.

Celý obchvat se bude stavět ve dvou etapách. Předpokládaná hodnota zakázky na první etapu, která zahrnuje výstavbu zhruba poloviny obchvatu a také připojení dálnice D56 na D48, byla téměř 2,9 miliardy korun bez DPH.

Firmy ale v tendru stlačily nabídkovou cenu až o desítky procent. Nejnižší cenu nabídla ve druhém kole výběrového řízení řecká stavební společnost Aktor ATE, a to zhruba 2,05 miliardy, tedy 71 procent z předpokládané hodnoty zakázky.

V tendru ale nakonec uspěl někdo jiný, konkrétně sdružení firem v čele se společností ALPINE Bau CZ. Z osmi cenových nabídek podalo sdružení druhou nejvýhodnější nabídku přibližně 2,17 miliardy korun bez DPH. Vysoutěžená cena je tak nakonec o čtvrtinu nižší, než byl předpoklad.

„Vítězná nabídka byla doporučena vládní hodnotící komisí jako nejvýhodnější,“ podotkl Jan Studecký, mluvčí Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které má výstavbu obchvatu na starosti.

V rámci zadávacího řízení totiž bylo nakonec hodnoceno už jen šest nabídek, ze kterých vítěz tendru nabídl nejnižší cenu.

Řeckou společnost ŘSD vyřadilo, důvodem vyloučení podle písemné zprávy zadavatele bylo nepředložení některých příloh ke smlouvě nebo změnění položek ve výkazu výměr. Firma se sice obrátila na antimonopolní úřad, ale neuspěla.

„Stavba bude zahájena v druhé polovině května,“ doplnil mluvčí ŘSD. Na řadu nejdříve přijde příprava staveniště, demolice určených stavebních objektů, kácení stromů a sejmutí ornice.

Chybět nesmí ze startu ani práce na přeložkách inženýrských sítí. Druhá etapa výstavby obchvatu bude navazovat později. Výběrové řízení ještě běží, navíc chybí právně platné stavební povolení na část trasy.

Od loňských letních prázdnin naplno běží práce na sanaci Skatulova Hliníku, skládky na okraji města v místecké části Bahno. Ekologická zátěž se nachází v místě, kudy prochází plánovaná trasa obchvatu Frýdku-Místku.

Chystaná silnice, po které značná část obyvatel města touží už řadu let, by se bez zahájení sanace Skatulova Hliníku nemohla začít stavět. Část staré skládky, přes kterou povede obchvat, má být odstraněna do konce roku, dělníci pak budou pracovat na zbylých částech.

Zpráva o dokončení tendru potěšila i magistrát.

„My jako město spolupracujeme s ŘSD i ministerstvem dopravy a činíme podpůrné kroky k co nejrychlejší výstavbě obchvatu. V minulosti jsme pomáhali s výkupem pozemků v navržené trase obchvatu, v souvislosti se Skatulovým Hliníkem jsme přilehlé městské pozemky poskytli jako manipulační plochy, bez kterých by odtěžení nebylo možné, a díky neustálé komunikaci s ministerstvy zůstal náš obchvat mezi vybranými stavbami, které nemusely projít novým posouzením vlivu na životní prostředí, tzv. EIA, což vyžadovala Evropská komise. Ostatní stavby v okolí to štěstí neměly a zahájení jejich výstavby bylo odloženo,“ uvedl náměstek primátora Karel Deutscher.