Pokroucené a zčernalé trosky depa Městského dopravního podniku v Opavě (MDPO) jsou dostatečně výmluvným důkazem o ničivé síle, která zde uplynulou neděli řádila. Oheň nenávratně poničil sedm trolejbusů, z nichž nejstarší byl pořízen v roce 1981 a nejnovější v roce 2007. Dalších devět vozů bylo poškozeno žárem a zakouřením, ale po opravách a revizích by měly opět sloužit. Škoda se odhaduje na 45 milionů korun.
Kdo rychle dává…
Následky požáru klidně mohly ochromit opavskou hromadnou dopravu, to se ale díky rychlé spolupráci s ostravským dopravním podnikem nestalo.
„Dopravní podnik Ostrava (DPO) zapůjčuje celkem pět autobusů na jeden týden. Ostravští cestující se nemusí bát, že by to způsobilo zvláštní problémy v hromadné dopravě. Jinak by tomu samozřejmě bylo v případě vyššího počtu dopravních prostředků, anebo delší doby zapůjčení," řekl Deníku mluvčí DPO Miroslav Albrecht. Zároveň dodal, že s ostravskými autobusy budou jezdit opavští řidiči, kteří si pro vypůjčené vozy přijeli do Ostravy.
„Zapůjčené autobusy jsou standardní dvanáctimetrové karosy v barvách Dopravního podniku Ostrava," přiblížil mluvčí Albrecht.
Jak bude MDPO řešit kompenzaci za zapůjčená vozidla, se bude teprve řešit.
„Nejspíš půjde o uhrazení nákladů za projetou naftu. Všechny náhradní trolejbusy a autobusy fungují bez omezení. Včera ráno vyjely všechny linky," popsal ředitel opavského dopravního podniku Radek Filipczyk.
Nebyly pojištěné
Nechápavé krčení ramen u mnoha lidí však způsobilo oznámení, že vozy a dokonce ani budova nebyly pojištěny. Argument ze strany města a dopravního podniku je takový, že pojištění autobusů a trolejbusů není běžná praxe nikde a stálo by to příliš mnoho peněz.
„Havarijní a jiné typy pojištění nejsou v takových případech běžné. Ta suma by byla obrovská. Jak jsme zjistili u jiných podniků, jednalo by se o částku až sto dvacet tisíc korun za jeden vůz. A mluvme na rovinu, šance na zahoření trolejbusu jsou tak jedna ku desetitisícům," argumentoval ředitel Filipzcyk.
V tomto případě je ostravský dopravní podnik o krok napřed vozy pojištěné jsou. „Vozy proti živelním škodám pojištěné máme díky dobré spolupráci se statutárním městem Ostrava," uzavřel mluvčí Albrecht.
V trolejbusovém depu v Opavě-Kylešovicích začalo hořet v neděli krátce po 16. hodině. Zatím je známa pouze předběžná verze příčiny požáru: technická závada zřejmě zkrat na jednom z trolejbusů.