Přestože přes polské Branice nevedou a nikdy nevedly žádné koleje, hodlá právě zde polsko-rakouská firma vybudovat závod na rekonstrukci parních lokomotiv. Provozní haly by měly vzniknout z bývalé branické pily do konce března.

Může to být dobrá zpráva hlavně pro Úvalno, které má Branice na dohled. Závod rozšíří nabídku pracovních příležitostí a celý region se stane atraktivní pro české i polské fanoušky železniční nostalgie, kterých je hodně u nás i v Polsku.

Příznivci osoblažské úzkokolejky se svými polskými partnery dlouho snili o protažení kolejí z Osoblahy až na nádraží Slezské Raclavice. Kdyby jim to vyšlo, stala by se z Osoblažky jediná evropská mezistátní úzkokolejka a jediná na světě s mezistátní osobní dopravou. V Krnově už měli připravené kolejnice na propojení tratí a ve Slezských Raclavicích na nádraží opatrují historický sklad uhlí a vodní jeřáb, ať je vše nachystané, až přijede parní vlak po Osoblažce.

Už před více než sto lety inženýři navrhovali prodloužení trati z Osoblahy do Slezských Raclavic, ale plány jim zhatilo nepřátelství mezi Rakouskem a Pruskem. Dnes jsou vztahy Česka a Polska ideální, ale úpadek železniční dopravy v Polsku vedl až k úplnému zastavení provozu na trati ze Slezských Raclavic do Ratiboře a Hlubčic. Osiřelé koleje často lákají i české zloděje kovů.

V listopadu se konala první schůzka polských fanoušků železnice ze Slezských Raclavic a podnikatelů v pohraničí, kteří by chtěli své výrobky převážet vlakem. Mluvili o společném projektu se starostou Hlubčic Adamem Krupou a se zástupci vojvodství, což je obdoba našeho kraje. K iniciativě je inspiroval pozitivní případ Baborova, kde byla loni obnovena železniční přeprava zemědělských produktů po trati do Ratiboře. Problém je hlavně nutnost velkých investic do obnovy zrušené trati do Hlubčic.

Betlémské světlo v Krnově. Rok 2017.
Skauti přivezli Betlémské světlo