„Já se nedivím! Denně u nás totiž porušovalo rychlostní limity dvě stě až čtyři sta řidičů,“ nechal se slyšet Tomáš Kubačák, starosta v Bílé, kde zřídili nejen statické (v jednom bodě), ale také úsekové (mezi dvěma body) měření. Techniku si obec pronajala za měsíční paušál dvaačtyřicet tisíc korun z certifikované specializované firmy.

Starosta beskydské obce přiznal, že rychlostních prohřešků očekával dokonce více, ale i tento varovný počet se podle něj už projevil ve zklidnění dopravy na komunikaci I/56, která je hlavním tahem z Frýdku-Místku na Valašsko a Slovensko.

„Hodně udělaly už dopravní značky upozorňující motoristy, že jsou v zóně měření rychlosti,“ pokračoval starosta. Dříve byli řidiči Bílou zvyklí projíždět padesátka nepadesátka. Od zahájení měření došlo k „usměrnění“ provozu asi o osmdesát procent. Pozor si zde začali dávat také motorkáři. Naopak řidiči hlavně polských kamionů ještě ne. A doplácejí na to.

„Dopisy s vyměřovanými pokutami, předpokládám, teprve začnou přistiženým chodit,“ podotkl Kubačák. Z monitoringu, jenž nechala obec vypracovat vloni, vyplynulo, že se tu vozidla proháněla i 115 kilometrů za hodinu.

Kombinovaný způsob měření zvolili proto, že v zimě je v této části Beskyd víceméně trvalá sněhová pokrývka. Na systém, jenž je v provozu čtyřiadvacet hodin sedm dní v týdnu, si chtě nechtě začali zvykat i usedlíci a chataři. „Ale jo. Nakonec, je to i pro naše dobro,“ shrnuli a argumentovali tím, že radary se osvědčily i u sousedů na Valašsku.

„S frýdlantskými strážníky jsme domluveni na měsíčním reportu se shrnutím údajů,“ konstatoval starosta Kubačák. Bílá, která je takzvanou obcí I. kategorie, podle něj nemá vlastní přestupkovou agendu. Pokuty tak budou přistižení řidiči dostávat z Frýdlantu nad Ostravicí, což už je obec III. kategorie s rozšířenou působností, a i vybrané peníze poputují zatím do tamní městské kasy.

Rekreační a turistické vesnici Bílá, v níž se denně pohybuje na dva tisíce lidí, by radary měly přinést hlavně úlevu v dopravě.