Nepozdraví, neusměje se, je ale rychlá a věcná. „Už jsme zažili i situace, kdy v marketu jely jen automatické pokladny, no, je to trochu zvláštní,“ popisuje jedna ze zákaznic z Ostravska. „U menších nákupů to ještě jde, u velkých jsou ale samoobslužné pokladny nevyhovující,“ zní pak další hodnocení zákazníků z průzkumu Deníku. „Naštěstí je u nich vždy i lidská pokladní, která poradí a pomůže,“ dodává další z oslovených.

LIDÉ ZATÍM V PŘEVAZE

Samoobslužné pokladny zavádí již delší dobu například Kaufland. „Umožňují rychlejší odbavení menších nákupů a jsou u zákazníků velmi oblíbené,“ říká mluvčí společnosti Renata Maierl. „Zavádějí se jako doplněk a standardní pokladny určitě nechceme zcela nahrazovat. A vzhledem k tomu, že i u samoobslužné pokladny musí být proškolená obsluha, pracovní místa zaměstnanců ohrožena nejsou,“ odpovídá dále.

Zhruba třetina zákazníků využívá samoobslužné pokladny v prodejnách Tesco. „Jejich obliba roste, nemalá část zákazníků ale preferuje tradiční pokladny a osobní kontakt s pokladní. Neplánujeme tedy masové změny,“ doplňuje mluvčí Tesca Václav Koukolíček.

Zatím pouze ve vybraných prodejnách instaluje tyto pokladny společnost Albert. „Instalujeme je pouze tam, kde to zákazníci ocení a budou je pravidelně využívat. Vloni jsme je zavedli ve dvacítce prodejen,“ říká mluvčí společnosti Barbora Vanko. Zcela bez samoobslužných pokladen dnes fungují prodejny společnosti Lidl. Mluvčí firmy Zuzana Holá ale jejich využití v budoucnu nevyloučila.

HRAVÍ SENIOŘI

Mluvčí Kauflandu a Tesca se pak nezávisle na sobě shodli v tom, že cestu k samoobslužným pokladnám si nacházejí lidé napříč generacemi, včetně seniorů. „Osoby v důchodovém věku se velmi často daných pokladen nebojí a jejich používání je naopak baví,“ říká mluvčí Kauflandu Renata Maierl. „Vyhovuje jim i to, že si mohou přizpůsobit rychlost odbavení svým potřebám,“ doplňuje mluvčí Tesca Václav Koukolíček.