Když silničáři v pátek pravý jízdní pruh uzavřeli, začala se vytvářet kolona, která dosahovala délky 7 kilometrů, od zatáčky u ostravských hutí ArcelorMittal až k rondelu v Havířově. Motoristé v koloně strávili více než hodinu. Uzavřen totiž byl i výjezd v Šenově. 

Uzavírka Ostravské ulice před Havířovem.
Kolaps dopravy. Mezi Ostravou a Havířovem se tvořila dlouhá kolona

Jak se ukázalo, silničáři odpoledne pracoviště opustili a silnice byla uzavřena i přesto, že se na ní nepracovalo. Od krátkého vyfrézovaného úseku nebyla frézou dotčena. V užívání pravého pruhu však bránilo dopravní značení, které nikdo neodstranil ke kraji, čímž by se kolona rychle rozjela. 

Jak Deník zjistil v sobotu, silničáři začali ráno frézovat další úsek. Šéfovi party se na dotazy příliš odpovídat nechtělo, zvláště pak, když musel přiznat, jak dlouho jim bude trvat, než se s frézou dostanou do Havířova. 

"U rondelu budeme až zítra. Ano, do té doby bude celý pruh uzavřen. Tak to nařídili odborníci z kraje od policie. My se značkami svévolně posouvat nemůžeme," řekl. 

Přestože fréza jela na plné obrátky, i ona má své možnosti. Více jich silničáři zřejmě k dispozici nemají. "Snad si nemyslíte, že budeme pracovat i v noci. Nebudeme," dodal. 

Na rozdíl od páteční dopravní špičky se v sobotu už neočekává tak silný provoz, aby se vytvářely dlouhé kolony. Přesto minimálně do sobotního večera mohl být alespoň před kruhovém objezdem umožněn provoz v obou pruzích, aby se zvýšil počet vozidel, která na něj mohou z Ostravské ulice najet. 

Policie se zodpovědnosti zbavila pátečním prohlášením, podle kterého byla silnice průjezdná. "My se nebudeme vyjadřovat k práci silničářů. V důsledku prováděných prací upraven provoz do jednoho jízdního pruhu. V době dopravní špičky se v místě tvořily kolony. Komunikace je průjezdná," uvedla policejní mluvčí Gabriela Holčáková. 

Deník bude zjišťovat také stanovisko dopravních inženýrů a Ředitelství silnic a dálnic, které silnici I/11 spravuje.

Řidiči však mají o vinících jasno už od pátku, kdy o tom mohli desítky minut přemýšlet v koloně: Ti, kteří rozhodovali o dopravním omezení na Ostravské ulici a stanovili rozsah dopravního značení bez průběžné koordinace podle sktečného průběhu prací, selhali a měli by za to nést odpovědnost. 

K odpovědnosti se nikdo nemá

Jak Deník zjistil, dopravní situaci po dobu opravy vozovky a použité značení schválilo několik institucí a ve finále ho posvětil krajský úřad. Ze získaných informací vyplývá, že se počítalo jen se situací, kdy se na vozovce bude skutečně pracovat a nikoli s tím, že silničáři vozovku uzavřou a odejdou, aniž by ji vyfrézovali. Někteří dotazovaní připustili, že uzavírka měla být řešena průběžně v místech, kde se pracuje.

„Je to na jedné i druhé straně vyvážení požadavku na uživatelský komfort, na bezpečnost silničního provozu a bezpečnostech lidí, kteří se pohybují ve staveništi. V tomto případě padlo rozhodnutí snížit rychlost na 30 km/h za cenu znásobení fronty vozidel,“ řekl vedoucí oddělení silničního hospodářství MSK Libor Částka.

Policie. Ilustrační foto.
Policie změnila hranice svých rajonů