Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Ministr Žák: Na D47 chybí kamenná drť, části dálnice hrozí zbourání

Praha - Na dálnici D47 chybí přímo pod asfaltovým povrchem vozovky kamenná drť, která má stavbu stabilizovat. Část již zprovozněné dálnice tak bude podle expertů zřejmě třeba bourat, řekl ministr dopravy Zdeněk Žák s odvoláním na výsledky měření kontrolních sond. Kvůli řadě vad na D47 a mostních objektech se stát s firmou Eurovia CS pře už od zprovoznění dálnice v roce 2008.

24.10.2013 3 AKTUALIZOVÁNO 24.10.2013
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: Deník/Plíhal Libor

Na zhruba 8,5 kilometru dálnice, která se krátce po uvedení do provozu v roce 2008 začala vlnit, reklamuje stát přes tisíc závad. Podle stavební firmy Eurovia CS může být současné vyjádření ministra součástí předvolebního boje. Výsledky kontroly nemá k dispozici, požaduje proto důkazy pro ministrovo tvrzení.

„Svolali jsme experty, které já znám, a všichni se shodují, že řešení je jediné. Dálnici zbourat a postavit znovu," řekl Žák, který v nadcházejících parlamentních volbách kandiduje za zemanovce. Zatím podle něho není jisté, jak velkou část dálnice případné bourání postihne.

Stovky sond

Podle náměstka moravskoslezského hejtmana pro dopravu Daniela Havlíka by uzavírání dálnice znamenalo pro Ostravu katastrofu.

Celkem ministerstvo plánovalo uskutečnit 111 sond. Výsledky jsou k dispozici od 27 z nich a chybějící materiál v konstrukční vrstvě potvrzují všechny, uvedl ministr. Přestože ŘSD na problematickém úseku už dříve uskutečnilo řadu kontrolních sond, žádná dosud nezkoumala podloží přímo pod vozovkou a kontrolovaly materiál dálničního tělesa z boku formou kopaných sond.

„Pokud tyto vrty opravdu ukazují na nesrovnalosti v podloží stavby, pak je třeba zkoumat a prokázat, zda jde o příčinu, nebo naopak následek zvlnění dálnice. Jedná se o materiál studený odval, který určilo ŘSD v zadávací dokumentaci a jeho bobtnání právě vede k posunům v podloží stavby a jejich jednotlivých vrstev," uvedla v reakci stavební firma Eurovia CS. Firma se zároveň obává opakování politicky motivovaných útoků, které podle ní spor státu se zhotovitelem provázely za exministra dopravy Víta Bárty (VV).

Prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Václav Matyáš se podivil hlavně nad načasováním zveřejnění výsledků kontrol. „Považuji tento způsob medializace jen den před volbami, ve kterých ministr kandiduje jako lídr jedné ze stran (Žák kandiduje jako jednička SPOZ v Praze – pozn. red), za něco nepěkného. Opravdu tomu nerozumím," prohlásil Matyáš, kterému vadí i zvolený způsob komunikace. „Reklamace a problémy související s kvalitou se mají v první řadě řešit především se všemi účastníky stavby. Cestou není startovat mediální akce a podávat trestní oznámení, aniž by se to věcně a inženýrsky neprobralo s dotčenými – tedy projektantem, investorem i dodavatelem stavby," dodal Matyáš.

Stabilizační prvek

Chybějící část dálnice může podle ministerstva podstatným způsobem ovlivnit kvalitu a životnost stavby a také bezpečnost provozu. Konstrukční vrstva představuje stabilizační prvek. Pokud by chyběla, nelze zaručit životnost vozovky, její parametry a není možné vyloučit například zvlnění a další nedostatky, potvrdil prorektor pražské ČVUT a expert na dopravu Petr Moos.

Náměstek moravskoslezského hejtmana Havlík řekl, že informace o dálnici ještě nedostal, ale pokud by to byla pravda, znamenalo by to pro Ostravu katastrofu. „V současné situaci při nárůstu hromadné dopravy a při nárůstu dopravy celkově si neumím tuto situaci představit, protože by to znamenalo pro Ostravu skutečně kalamitní stav," řekl Havlík. Připomněl, že dosud není dokončena stavba silnice I/11 ve směru na Opavu, Ostrava nemá žádný obchvat a dálnice je pro město klíčovou stavbou. „Pro Ostravu by to znamenalo katastrofu," řekl náměstek.

Změna taktiky

Nová zjištění podle ministerstva zásadně změní taktiku státu při jednání se zhotovitelem dálnice. Stavěly ji ODS-Dopravní stavby Ostrava, které následně Eurovia převzala.

Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) nyní s Eurovií vede řadu rozhodčích sporů. První ze sporů ŘSD vyhrálo začátkem října.

Autor: ČTK

24.10.2013 VSTUP DO DISKUSE 3
SDÍLEJ:
Ivo Vondrák.

ON-LINE rozhovor s Ivo Vondrákem, hejtmanem a krajským lídrem ANO 2011

hokej HC Aukro Berani Zlín  - HC Vítkovice Rivera
22

Lev pomohl hattrickem ukončit dvouleté zlínské prokletí

Kampaň vrcholí. Zaorálek se pustil do Babiše i v Bohumíně

/FOTOGALERIE/ Ministr zahraničí Lubomír Zaorálek nenechal ani na mítinku v Bohumíně na Andreji Babišovi niť suchou: V této zemi se nevyplatí pracovat. Lepší je být rentiér.

OBRAZEM: Třinec má obchvat, jeden úsek ale chybí

Třinec – Jedenáct let poté, co se stát zavázal postavit obchvat Třince, přišel zlomový den pro celý region. Nová silnice mezi třineckou částí Nebory a Bystřicí se v úterý otevírá motoristům.

Ostrava 2067. Vzkazy v truhle pro budoucí generace

Město Ostrava připravilo společně s Kulturním centrem Cooltour jako součást oslav 750. výročí první písemné zmínky o své existenci poselství do budoucnosti s názvem Ostrava 2067. Tím je dřevěná truhla, do níž dnešní Ostravané umístí své „vzkazy budoucím generacím“. Truhla bude otevřena za 50 let při oslavách 800. výročí města Ostravy.

Aleš Juchelka o Kalouskovi a Babišovi: Jsou si dost podobní, mají buldočí povahy

/ROZHOVOR, FOTOGALERIE/ Oblíbený moderátor a současně politik Aleš Juchelka má za sebou zkušenost spolupráce s Miroslavem Kalouskem i Andrejem Babišem. V rozhovoru pro Deník nesrovnával jen jaká byla. Má za sebou také jedno z nejtěžších období v životě, kdy se musel vypořádat se smrtí svého těžce nemocného syna Olivera. Přesto v sobě našel sílu a odvahu jít v životě dále.    

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení