Trať do Beskyd se má dočkat obří investice, řeší se projekt
Elektrizaci tratí, zvýšení traťové rychlosti či modernizaci železničních stanic, to vše má přinést chystaná několikamiliardová investice do železniční tratě mezi Ostravou a Beskydy.
Další krok na cestě k dlouhodobě připravovanému projektu udělala Správa železniční dopravní cesty (SŽDC). Nově vypsala zakázku, která řeší zpracování záměru projektu na traťové úseky z Frýdku-Místku do Ostravice a do Frenštátu pod Radhoštěm. Projektanta optimalizace a elektrizace trati v úseku Ostrava-Kunčice a Frýdek-Místek už SŽDC vybrala dříve.
Centrální komise Ministerstva dopravy schválila Studii proveditelnosti Beskydy už koncem roku 2016. SŽDC tehdy hovořila o tom, že pokud nenastanou závažnější komplikace, může samotná výstavba první etapy začít po roce 2020. Podle nynějších odhadů by se na úseku z Ostravy mělo začít pracovat v roce 2022, z Frýdku-Místku ještě o rok později, samotné práce potrvají několik let.
SŽDC plánuje kompletní modernizaci tratí, jejich elektrizaci, zkapacitnění úseku z Vratimova do Frýdku-Místku a vybavení nejmodernějším zabezpečovacím zařízením. Současně správce infrastruktury opraví všechny zastávky a stanice, které dosud neprošly žádnou úpravou. Samozřejmostí bude zajištění bezbariérových přístupů. Plánovaná investice přinese výrazné provozní úspory dopravcům, vyšší komfort pro cestující a podstatné zkrácení jízdních dob vlaků.
Po modernizaci se jízdní doby spěšných vlaků zkrátí v porovnání se současností na polovinu, vzdálenost ze stanice Ostrava-střed do Frýdku-Místku zvládnou za 14 minut, do Frýdlantu za 21 minut, do Ostravice za 33 minut a do Valašského Meziříčí za 72 minut.
Nových vlaků by se však cestující měli dočkat o poznání dříve. Moderní patrové vlaky se na kolejích objeví na jaře 2021. České dráhy uzavřely kontrakt na dodávku pěti patrových vlaků typu push-pull. „Jejich velkou výhodou je snadná změna trakce po plánované elektrifikaci tratě z Ostravy směrem na Frýdlant nad Ostravicí. Zpočátku může provoz jednotky zajistit motorová lokomotiva, kterou pak vyměníme za elektrickou,“ řekl generální ředitel Českých drah Miroslav Kupec.