Úzkokolejka Osoblažka začíná na nádraží v Třemešné. Cestující, kteří sem přijedou od Krnova nebo od Jeseníku běžným vlakem po běžných kolejích, nejspíš vůbec netuší, že kolejnice jsou od sebe vzdálené 1435 milimetrů.

Zato každý ví, že za nádražní budovou už na cestující čeká úzký vlak s úzkými vagony. Úzkokolejka má kolejnice od sebe vzdálené pouze 760 mm. Koleje před nádražím v Třemešné jsou dvojnásobně široké proti těm na opačné straně.

O víkendu zde nadšenci postavili třetí trať. Sičova drobná železnice je trať, po které jezdí modely parních vlaků o rozchodu 184 mm. Opravdu existuje 18 centimetrů široká železnice, po které jezdí parní lokomotiva schopná utáhnout náklad až 500 kilogramů. Tři cestující plus mašinfíra si užijí nezapomenutelnou jízdu v sedu se zkříženýma nohama.

Pod skutečným parním kotlem se topí opravdickým uhlím. Z komínku lokomotivky se jí valí skutečný dým, a pohání ji pravá pára. Topič přikládá drobné kousky černého uhlí lopatičkou. Vozí cestující pár desítek metrů, aby nemuseli na pivo pěšky. Z nádraží v Třemešné fanoušci železničních modelů natáhli drobnou železnici směrem do Bistra na kolejích, kde se čepuje Nachmelená opice. V Třeměšné se na drobné železnici povozili se děti i dospělí.

Potkaly se zde nejen koleje tří rozchodů, ale také vlakové soupravy tří železničních společností. Osobní vlaky Českých Drah, výletní vlaky Slezských zemských drah s lokomotivou Faur a mikrovláčky Sičovy drobné železnice, které jsou plné neuvěřitelných detailů.

K TÉMATU

Evropská nádraží, kde se potkávají tři rozchody

Jenbach, Rakousko: 1435, 1000 a 760 milimetrů
Montreux, Švýcarsko: 1435, 1000 a 800 milimetrů
Latour de Carol - Enveitg, Francie/Španělsko: 1435, 1000 a 1668 milimetrů
Třemešná ve Slezsku, ČR: 1435, 760 a 184 milimetrů