V Moravskoslezském kraji k nejohroženějším patří trať z Bruntálu do Malé Morávky a z Opavy do Svobodných Heřmanic. Slezský železniční spolek ve spolupráci s krajem vynaložil značné úsilí, aby vlaky po dlouhé pauze zase jezdily do Malé Morávky.

Nyní má obavy ze zrušení této lokálky. Zákonodárcům proto navrhuje, aby uložili Správě železnic zákonnou povinnost před zakonzervováním trati nabídnout koleje i s veškerým příslušenstvím za korunu soukromým dopravcům.

Kraj: konzervace trati je nepřípustná!

Kraje si stěžují, že ministerstvo dopravy se spolupráci s poslancem Kolovratníkem připravují tak zásadní změnu legislativy bez předchozí diskuse v regionech. Na trati z Opavy do Svobodných Heřmanic v létě funguje víkendový a páteční provoz. V roce 2021 si zde kraj objednal 252 vlaků.

Kolovratníkův návrh ale umožňuje "zakonzervovat" trati, které nedosáhnou na 1500 vlaků ročně. Do trati Bruntál – Malá Morávka byly vloženy značné investice, aby se podařilo obnovit víkendový turistický provoz a přepravu kůrovcového dřeva. „Pro Moravskoslezský kraj je zcela nepřípustné, aby byly tyto dvě dráhy konzervovány nebo aby tomuto kraj musel zabránit tím, že uměle navýší rozsah vlakové dopravy,“ uvedla mluvčí Moravskosletského kraje Miroslava Chlebounová.

Spolek: Přepracujte návrh

„Je to výsměch a plivnutí do tváře nám, spolkařům, či všem bláznům, kteří máme rádi vláčky, staráme se o ně a rozdáváme v nich radost malým i velkým pasažérům,“ komentoval Kolovratníkův návrh Ladislav Antalec ze Slezského železničního spolku. Jménem spolku vyzval poslance k přepracování návrhu.

Konkrétně spolek vyzývá poslance Kolovratníka: „Pokud vám tak leží na srdci hospodárné využívání státních financí, připište do toho návrhu větu: "Před zahájením procesu konzervace dráhy je její vlastník povinen tuto nabídnout k prodeji fyzické nebo právnické osobě mající za činnost provozování dráhy nebo drážní dopravy a to včetně všeho příslušenství, staveb dráhy i staveb na dráze a to za cenu 1 Kč. V případně více zájemců (zabývajících se provozováním dráhy nebo drážní dopravy) tomu, který nabídne vyšší kupní cenu". My spolkaři a soukromníci totiž dovedeme investovat prostředky daleko účelněji a efektivněji, než státní moloch. Pro nás to není jenom kolonka v tabulce. My si totiž těch peněz dovedeme opravdu vážit a jejich efekt znásobit,“ zdůvodnil Ladislav Antalec výhodnost prodeje státních lokálek za korunu.

Poslanec: pomáhám lokálkám

Martin Kolovratník ujišťuje kritiky, že jeho návrh jen špatně pochopili. Připravoval ho společně s týmem profesionálů z Ministerstva dopravy, s plánovači provozu ze Správy železnic a také s akademiky z dopravních fakult.

„Konzervace je jen dočasný mezistupeň, který trať ochrání a udrží jako liniovou stavbu,“ uklidňuje vláčkaře Kolovratník s tím, že konzervace neznamená likvidaci, ale naopak pomoc lokálkám.

Slezský železniční spolek se svým námětem oslovil řadu politiků. Zatím odpověděl jen Marian Jurečka (KDU-ČSL), že udělá vše pro to, aby návrh v současném znění neprošel.

„Pokud vám také není lhostejný osud trati do Malé Morávky, ale i jiných lokálních tratí u nás, dejte svou vůli najevo. Zavolejte nebo napište svému politikovi,“ vyzval Ladislav Antalec za Slezský železniční spolek všechny přátele lokálek.