Stará auta, která nevyhovují emisním normám, zatím z center tuzemských měst nemizí. Ačkoli mají radnice už několik let možnost vyhlásit nízkoemisní zóny, žádná zatím nevznikla. Opatření nechystá ani Frýdek-Místek, kterým denně projíždí po silnici I/48 v průměru pětatřicet tisíc vozidel. Pětinu z nich tvoří nákladní auta.

„Největší automobilová zátěž je na průtahu městem, který vede centrem,“ poznamenala mluvčí frýdecko-místeckého magistrátu Jana Matějíková s tím, že exhalace z vozidel se šíří všude kolem.

„Kdybychom zavedli nízkoemisní zónu například v blízkosti místeckého náměstí, nemělo by to smysl, protože i zde jsou exhalace z průtahu. Dokud nebude mít město obchvat, nebudeme nízkoemisní zóny zavádět,“ doplnila mluvčí. Do středy mohly radnice žádat o příspěvek z národních peněz, který umožní městům a obcím získat prostředky na expertní analýzu týkající se snížení negativních vlivů dopravy na zdraví obyvatel a životní prostředí.

Výzvu vyhlásilo Ministerstvo životního prostředí. Příspěvek mohl jít i na zpracování studie proveditelnosti pro zavedení nízkoemisních zón, místo toho však město žádá o peníze na zpracování plánu udržitelné městské mobility. Ten řeší, jak skloubit zájmy obyvatel řešeného území s bezpečností, parkováním, řešením nákladní dopravy, tvorby veřejného prostoru s preferencí veřejné dopravy, chůze a jízdy na kole. Dotace může činit od sto tisíc do jednoho milionu korun.