„Novým a moderním věcem se nebráním, ale alternativní služby mají zcela jiný metr, než klasické taxislužby, ať už se to týká podnikání, povolení, kontrol i mnohé další,“ komentuje to majitel firmy Radio Taxi v Karviné Richard Balcar.

Mluví například o tom, že řidiči klasických taxislužeb skládají přísné zkoušky, ve vozech musí mít přísně kontrolované taxametry, jejichž pořízení a montáž je věcí tisíců korun, okolo dvaceti tisíc budou stát EET přístroje, které budou muset taxikáři mít od jara příštího roku. Přísné podmínky musí splňovat i provozovatelé taxislužeb, kteří ale mimo jiné vytvářejí v regionu tolik kýžená pracovní místa.

NENÍ CENA, JAKO CENA

Nadšenci pro alternativní taxíky kvitují například to, že už před nástupem do vozu údajně vědí konečnou cenu. Jenže. „Při přepravě přes aplikaci by zákazníkovi byla známa cena za přepravu, popř. odhad ceny, a způsob, jakým bude konečná cena vypočtena,“ říká k chystané novele mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

„Po přepravě by musel cestující na e-mail obdržet doklad o přepravě, obsahující náležitosti jako doklado přepravě z taxametru, a dále mapu trasy a identifikaci provozovatele aplikace,“ dodal.

Současní taxikáři ale říkají, že oni sami to všechno splňují již dávno. „Na konci každé jízdy vydáváme účtenky s veškerými údaji o ceně za kilometr, počtu ujetých kilometrů, čas jízdy a další,“ vysvětluje bohumínský taxikář Ivo Cichoň. „A co se týče určení ceny dopředu? Všichni přeci víme, kolik korun stojí kilometr, a když mi zákazník řekne, kam chce zavést z bodu A do bodu B, není pro mě problém i přímo v autě učinit odhad kilometrů i konečné ceny,“ dodává.

Taxikáři z Karvinska dále říkají, že novela vychází z podmínek a velikosti trhu, jaké panují například v Praze. „Já bych ale rád pozval ministerské úředníky, ať se přijdou podívat i do menších měst, kde je situace zcela jiná,“ říká dále Richard Balcar.

„Vždyť nejenom tržby jsou tady na úplně jiné úrovni, než v Praze či jiných velkých městech. Mnozí z nás doslova přežívají,“ upřesňuje havířovský taxikář Evžen Tomčala. „Víte, za ty roky co jezdím, se legislativa v našem oboru už tolikrát měnila a jeden rok platil zákon, který nám něco přikazoval a pak zas jiný, který to samé zakazoval, že už to všechno beru s nadhledem. Snadné to ale není,“ podotýká dále.

Ministerstvo dopravy říká, že novelu chce předložit návrh do legislativního procesu v příštím roce. Noví přepravci by pak částečně fungovali v režimu taxislužby. Museli by mít příslušné živnostenské oprávnění, evidované vozidlo, řidič oprávnění řidiče taxislužby.

Alternativní taxi jsou přitom v mnoha zemích Evropy zakázané, službu UBER nepovolili ani v Brně. „Stejně jako další země čekáme na rozhodnutí Soudního dvora při Evropské unii k postavení provozovatele aplikace UBER, zda jde o dopravce nebo pouze informační společnost. Z dosavadních jednání pracovní skupiny k taxislužbě vzešla shoda, že je nutné bez ohledu na toto řízení debatovat o možnosti začlenění nových technologií do oblasti taxislužby,“ dodává ministerstvo dopravy.

Havířovská desítka 2016 - běh na 10 kilometrů.
Sobota bude v Havířově patřit stovkám běžců