Šestici nových požárních vysokozdvižných plošin AP 40 Bumar s dosahem až 44 metrů v celkové hodnotě 100 milionů korun pořídil Moravskoslezský kraj Hasičskému záchrannému sboru MSK letos v lednu. Dodavatelem plošin je česká firma, která si přestavbu základních podvozků Mercedes objednala u polského výrobce.

Ani jedna plošina se dosud nedostala do ostrého provozu. Při výuce hasičů se totiž začaly objevovat závady, kvůli kterým musely postupně všechny plošiny zpátky do servisu.

Profesionální hasiči z Karvinska dostali od kraje dvě nová auta s plošinou, kombinovanou s žebříkem. Jedno auto je ve stanici v Karviné, druhé v Havířově. Zdroj: Hasiči MSK
Plošina AP 40 Bumar hasičů z Karviné ještě před haváriemi a nuceným zákazem používání.  

Na začátku září došlo k první havárii. V areálu požární stanice ve Frýdku-Místku se plošina převrátila na bok. Nikdo naštěstí nebyl zraněn. Při vyšetřování, proč k havárii došlo, bylo rozhodnuto, že se u další plošiny provede odborná zkouška. Ta byla provedena na konci září v areálu požární stanice v Havířově.

Za účasti znalce a techniků a přesně podle manuálu od výrobce byla plošina uvedena do různých poloh. V jedné chvíli ztratil strojník nad plošinou kontrolu a ta se převrátila. Strojník sedící u točny na podvozku si při spěšném seskakování z bortící se plošiny zranil Achillovu šlachu.

Další zkouška byla o to důslednější. V pořadí třetí plošina byla převezena na letiště v Mošnově. Tam ji technici ukotvili, aby se při testech nemohla převrátit. Dobře udělali, protože i tyto testy prokázaly, že bez tohoto jistícího ukotvení by se poroučela k zemi i ona.

Za vše může počítač

Požární plošina AP 40 Bumar po převrácení ve dvorku havířovských hasičů. Zdroj: Deník/Libor Běčák
Požární plošina AP 40 Bumar po převrácení ve dvorku havířovských hasičů.

Jako nejpravděpodobnější příčina nehod se jeví chyba v počítači, který má zajistit bezpečný chod celého zařízení. Počítač má vyhodnocovat řadu okolností, podle kterých zabrání provozu v nebezpečné situaci. Pokud by například hasiči kvůli nedostatku místa nemohli plošinu ukotvit bočními stabilizačními opěrami v jejich plném rozsahu, omezí počítač kvůli těžišti pracovní výšku a výlož ramene. Stejně má reagovat i na aktuální sílu větru.

K převrácení plošin došlo právě za situace, kdy postranní opěry nebyly vysunuty do maximálního rozpětí a samotné rameno plošiny bylo vysunuto jen částečně. I z toho technici usoudili, že počítač nevyhodnocuje data ze zařízení správně a bez varování dovolí jeho chod za kritickou hranici.

Po zkoušce na letišti si jsou technici téměř jisti, což Deníku potvrdil i ředitel HZS MSK Zdeněk Nytra. „V podstatě se potvrdilo to, že minimálně za nehodou ve Frýdku-Místku byl problém se software. Jde o předběžný závěr, že byl nahrán špatný software. Definitivní závěry však zatím ještě nejsou," řekl.

Podle dostupných informací došlo k lidskému pochybení. Která konkrétní osoba je za to odpovědná musí prokázat probíhající policejní vyšetřování. Přinejmenším by mohla být hnána k zodpovědnosti dodavatelská firma, která za plošiny ručí.
„Pravděpodobně byl použitý software pro jiný typ auta a jinou tonáž a tím pádem to vyhodnocovalo špatně. Pokud by to byl skutečně pouze software, byla by to dobrá zpráva. Natažením toho správného by to mělo být v pořádku," naznačil možné řešení Nytra.

Hasiči by mohli všechny plošiny vrátit dodavateli a požadovat zpátky 100 milionů a navíc i odškodné. I přes všechny problémy se ale chtějí s dodavatelem dohodnout a plošiny po opravě používat.

„Spíše se bude řešit oprava, protože jejich návrat dodavateli s ohledem na to, že byly pořízeny z evropských peněz, je poněkud složitější. Samozřejmě, pokud by byly opraveny, musely by být v naprostém pořádku. Dodavatel musí uvést plošinu do původního bezvadného stavu," tvrdí ředitel Nytra.

Hasiči mají strach

Rozebírání zborcené požární plošiny. Zdroj: Deník/Libor Běčák
Převrácenou plošinu si přijeli rozebrat pracovníci polské firmy. 

Samotní hasiči mluví o tom, že plošinám nevěří. Příjemný pocit kolikrát nemají ani ze samotné výšky a k tomu teď vědí, jak snadno může dojít k neštěstí vinou počítače, který oni sami neovlivní. Vedení hasičského sboru bude muset hasičům vysvětlit, že plošiny jsou bezpečné a nehrozí, že se s nimi převrátí. Hasiči se na ně musí stoprocentně spolehnout, když s nimi zasahují u ostrých zákroků, často v noci, v kouři, za větru, sněžení nebo deště.

Nytra věří, že hasiče o bezpečnosti plošin přesvědčí: „Nebude to jednoduché, není to ani příjemné, ale nic jiného nám nezbývá." Je možné, že dokazovat správnou funkčnost a bezpečnost budou muset přijet přímo polští technici, kteří si vlezou do koše, vyvezou se do výšky a prokáží bezproblémovou činnost zařízení i v nejzazších mezích.

Prozatím však všichni čekají na definitivní závěr znalců o příčině havárií. Čeká se také na výsledek policejního vyšetřování. V případě havířovské nehody jde o vyšetřování pro ublížení na zdraví, protože hasič utrpěl těžký pracovní úraz a jeho léčba pokračuje.