Z pohledu ortopeda se jízda na kole dělí na rekreační a sportovní. „Z mého pohledu je samozřejmě vhodnější ta rekreační, kdy se klouby nepřetěžují, ale jen vhodně zatěžují. Kola pak rozlišuji hlavně podle typu sedu na silniční, treková nebo městská,“ říká benešovský ortoped Robert Pituch.

Silniční kola jsou určená na delší jízdu a pro zdolání většího počtu kilometrů. Jak jejich název napovídá, jsou určená pro jízdu na silnici. Při jízdě sedíte ve větším předklonu, aby se snížil aerodynamický odpor. Treková a městská kola jsou určená pro jízdu po méně upravených cestách. Proto jsou častěji vybavená odpružením. Při jízdě sedíte v menším předklonu, někdy až v napřímeném sedu. Novinkou je elektrokolo, které pomůže zvýšit dojezd a netrénovanému cyklistovi umožní volit trasu s vyšším převýšením.

Na všech typech kol je nutné dbát na správné nastavení, jinak hrozí přetěžování kloubů, ale i vyhřeznutí ploténky či blokády páteře. „Důležitá je hlavně správná výška sedla v poměru k výšce postavy. Noha by měla být na pedálu natažená, nikoli propnutá,“ upozorňuje ortoped.

„U lidí po operacích typu totální endoprotézy je potřeba dát pozor také na větší ohnutí v kyčelním kloubu, nesmí být větší než 90 stupňů,“ říká. I postavení nohou na pedálu je důležité. Jeho pomyslná osa by měla procházet vždy pod nejširším místem chodidla, přičemž prsty směřují vždy ve směru jízdy. Při používání nášlapných pedálů je třeba vhodně nastavit zarážky na tretře, a to vzhledem k podélné i příčné ose pedálu. Případná bolest chodidel je obvykle způsobena nevhodnou obuví s příliš měkkou podrážkou, která zatěžuje pouze malou část chodidla.

Přínosy a rizika jízdy na kole

„Ze správného či nesprávného nastavení kola se následně odvíjí i celkový přínos nebo riziko tohoto sportu. Na silničním kole, kde je předklon a tím pádem i ohnutí páteře výrazně vyšší, si rekreační jezdci často nastavují řídítka výše, nemusejí mít tak aerodynamickou jízdu jako profesionálové. Z pohledu ortopeda jde o krok správným směrem,“ říká Robert Pituch.

„I tak bych ale upřednostnil jízdu na trekovém kole, která nevyžaduje ohnutí,“ dodává. Obecně je jízda na kole při správném nastavení pozice jezdce a při přiměřeném rozsahu jízdy podle ortopeda zdraví přínosná. Pomáhá procvičovat svalstvo dolních končetin, což vede ke zvýšení stability například kolenního kloubu a snižuje tak jeho opotřebení dané věkem. Cyklojízda také podporuje vitalitu kardiovaskulárního systému.

Pokud nesprávně jezdíte nebo to přeháníte, mohou se projevit známky přetížení. „Nejčastějším problémem bývá právě nadměrný předklon, kvůli němuž dochází k přetížení dolních beder i krční páteře. Obratle jsou ohnuté, což vede ke zvýšení tlaku na meziobratlové ploténky. Ve výsledku může dojít až k jejich výhřezu či blokádám páteře,“ říká ze své zkušenosti v ordinaci doktor Pituch. Dlouhé jízdy ve větším předklonu také mohou vést ke zkratům svalstva v oblasti pánve, ty je nutno následně uvolnit.

„Častou chybou je i špatné postavení nohou na pedálech. Nevhodná rotace čéšky může vést k rozvoji bolestivosti kolen. Nadměrná jízda ve stoje do kopce s nevhodným ,kývavým‘ pohybem pánve zase přetěžuje jednotlivé svalové skupiny a následně vede k jejich spazmům,“ upozorňuje ortoped. Doporučuje před jízdou i po jízdě provést alespoň základní strečink se zaměřením hlavně na zadní svalové skupiny stehen a také kyčle.

Jízda na kole je jednou z velmi oblíbených a doporučovaných technik po úrazech a operacích hlavně v oblasti kolen. „Často po nich dochází k atrofii svalstva v oblasti kolen a tím pádem k omezení pohybu. Správná a dobře dávkovaná jízda na kole pomáhá tonus svalstva upravit, zvětšit rozsah pohybu a obnovit metabolismus kloubu. Načasování je spíše individuální a je vhodné to probrat s lékařem, zvlášť po operacích, protože každý výkon i pacient je specifický,“ vysvětluje doktor Pituch. Po operacích, jako jsou náhrady kolenního kloubu, či při vyšším stupni artrózy by pak doporučil jízdu na elektrokole.

Podfoto: Jednou z mnoha možností, jak si zlepšit výkonnost a snížit pozátěžové bolesti, může být podpora kloubů v podobě užívání kolagenu v přirozené podobě. Ten je obsažen například v přípravku Cemio Kamzík. Snímky: Shutterstock

Další texty věnované cyklistice včetně řady tras najdete ve speciálu Deníku na webu ZDE