K čemu potřebujeme vlákninu:

| Video: Youtube

Základem úspěchu při hubnutí je zařadit do jídelníčku více vlákniny. A právě tady může nastat při trávení nepříjemný problém v podobě nadýmání.

„Nadýmání je do jisté míry zcela přirozené a nezávisí jen na typu zkonzumované potravy, ale také na stavu mikrobiomu tlustého střeva. Jsou lidé, kteří konzumují nadýmavé luštěniny, zeleninu a fermentované produkty a nadměrné nadýmání jim to nezpůsobuje,“ říká biochemička a odbornice na výživu Michaela Bebová.

Pak jsou ale také lidé, kteří i když zkonzumují vhodně upravené potraviny, které k nadýmání přispívají, bude to pro jejich střevo vyšší zátěž a nadměrná plynatost se prostě objeví. Hlavní roli hraje právě rozmanitost bakterií v tlustém střevě, které jednotlivé látky, hlavně z řad rozpustné vlákniny, rozkládají.

Luštěniny bývají problematické

Jak Michaela Bebová vysvětluje, plyny ve střevech vznikají nejčastěji působením bakterií, které je uvolňují jako produkty při svém metabolismu.

„Mezi hlavní problematické složky potravy patří potraviny bohaté na sacharidy: luštěniny a některé druhy zeleniny, jako jsou například artyčok nebo čekanka. Většina luštěnin je v syrovém stavu nepoživatelná,“ zdůrazňuje Michaela Bebová. O možnosti otravy syrovými fazolemi jsme psali v článku Otrava touto běžnou potravinou může způsobit smrt.

close Biochemička a odbornice na výživu Michaela Bebová. info Zdroj: Se svolením Michaely Bebové zoom_in Biochemička a odbornice na výživu Michaela Bebová.

Nadýmání zmírní bylinky

Luštěniny vyžadují vhodnou úpravu. Správné a dostatečně dlouhé namáčení z nich pomáhá odmočit většinu nežádoucích látek. Velmi účinné je přidání konkrétních bylinek. Výborné jsou například majoránka a saturejka, bobkový list nebo méně známá pískavice řecké seno.

„Velmi pozitivní vliv má také fenyklové semínko, čehož se využívá i u malých dětí nebo kojících žen. Fenyklový čaj pomáhá snížit celkový nadýmavý efekt potravin,“ připomíná odbornice na výživu Michaela Bebová.

Obyčejná, ale důležitá rada: nemluvte

Neplechu však mohou způsobit i některé druhy ovoce (třeba meloun) nebo oxidem uhličitým sycené minerálky či limonády.

„V každém případě je důležité s jídlem v ústech nemluvit. Pokud mluvíme, polykáme tak mnohem více vzduchu, který pak musí někudy pryč. To je obyčejná, ale zcela důležitá zásada,“ říká Michaela Bebová.


Nahrává se anketa ...

Pozor na čekankový sirup

Aktuálním hitem mezi hubnoucími je čekankový sirup. Obecně se mluví o čekankovém slazení. O přínosu kořenu čekanky k dietě bohaté na vlákninu pojednává i vědecký článek, publikovaný na National Library of Medicine.

„Čekankový sirup využívají výrobci nejrůznějších ‚zdravých‘ tyčinek. Přidávají ho do svých výrobků za účelem slazení, zároveň tak na ně mohou přidávat značku, že jsou bez cukru,“ upozorňuje biochemička.

Čekankový sirup je postaven na inulinu, což je vlastně rozpustná vláknina, polysacharid. Tato látka je velmi silně nadýmavá a citlivým jedincům může způsobit až nadměrnou nadýmavost.

„Laik si různé proteinové tyčinky, müsli, sušenky a jiné sladkosti, které si při hubnutí dopřává jako ty méně kalorické, často s nadýmáním nespojí. Následně tápe, z čeho nevolnosti pocházejí. Čekankové slazení opravdu není pro každého,“ zdůrazňuje Michaela Bebová.

Úlevné jógové cviky

K hubnutí patří neodmyslitelně pohyb. Hodně populární je třeba cvičení jógy. A právě ta může poskytnout úlevu i při nadýmání.

„Pomocné pro podporu odchodu plynů při nadýmání může být dýchání do břicha v pozici s rovnými zády. To znamená například v leže na zádech, na břichu nebo v pozici na všech čtyřech či v pozici dítěte (předklon v sedu na patách, kdy je břicho opřené o stehna),“ radí Lenka Oravcová, lektorka a autorka knih o józe a zdravém pohybu.

Dále je podle lektorky jógy možné vyzkoušet přitahování jedné či obou pokrčených nohou k tělu. Ideálně v rytmu dechu – v leže na zádech s nádechem zatlačit koleny do dlaní, s výdechem přitáhnout nohy k břichu.

„Účinek je kombinací napřímeného opřeného trupu, kdy může optimálně spolupracovat pánevní dno a bránice, a střídání tlaku a podtlaku. I zde je důležitý aktivní břišní dech. K rozhýbání svalů a prohloubení dechu pomáhá také svižná chůze,“ připomíná Lenka Oravcová

Pohyb pomůže uvolnit plyny ze střeva:

Prevence nadýmání podle našich babiček

Doktorka Aminat Ogunová, lékařka rodinného lékařství ve společnosti OSF HealthCare poskytující zdravotní služby v americkém státě Illinois, navrhla v článku na blogu této společnosti několik způsobů, jak nadýmání předcházet. Inspirovala se samozřejmě léty vyzkoušenými babskými recepty.

Nejezte příliš mnoho. Jídlo důkladně rozžvýkejte a jezte pomalu. Když budete jíst pomaleji, začnete včas cítit, kdy je vaše břicho plné.

Vyhýbejte se slaným a tučným jídlům. Potraviny s vysokým obsahem soli a tuku se trávicímu systému hůře rozkládají. To vede k větší plynatosti.

Zůstaňte hydratovaní. Pití vody pomáhá posouvat potravu trávicím systémem, čímž předchází zácpě a nadýmání.

Pijte bylinkové čaje. Když se cítíte nafouknutí, chcete si okamžitě ulevit. Ideální jsou máta peprná, zázvor a heřmánek, které mají účinky proti nadýmání. Máta peprná a zázvor uvolňují žaludeční svaly, což snižuje křeče a pocit nadýmání. Heřmánek je protizánětlivá bylina, která pomáhá snižovat nadýmání. Také teplo čaje pomáhá uvolnit tělo.

Využijte teplo. Použijte teplý obklad, láhev s horkou vodou nebo nahřívací polštářek na břichu. To může pomoci uvolnit svaly. Když jsou svaly uvolněnější, může tělo pohodlněji trávit.

O nadýmání, které může v některých případech signalizovat závažné nádorové onemocnění jsme psali také v článku Syndrom těsné sukně.

Jídlo má velký vliv na naše zdraví, podívejte se na další tipy: