Už na hranici deseti tisíc dodaných nabíjecích zařízení pro elektromobily se pravděpodobně během letoška dostane česká společnost Olife Energy. Ta se od roku 2018 zabývá vývojem a výrobou wallboxů a dobíjecích stojanů.

„Samozřejmě, že musíme usilovně soupeřit s konkurencí z Asie, ale zatím se nám to daří," sdělil Deníku šéf společnosti Miroslav Vejman. „Jsme navíc hrdí na to, že naše zařízení jsou opravdu českým produktem. Počínaje designem wallboxů a stojanů, přes software i výrobu," dodal. I díky tomu se každým rokem daří několikanásobně navyšovat obrat. Například loni z 12 na 50 milionů korun a podobné tempo růstu je nastoleno i pro letošek.

Jejich produkty se z velké části kompletují v Ostravě a odtud putují za zákazníky, kterými jsou třeba i Money Bank nebo Coca Cola. "Letos sice po loňském boomu trochu ochladl zájem v České republice, ale zase se nám stále více daří pronikat na zahraniční trhy," informuje.

Velkým trhem se tedy stala například Itálie, zájem značně narostl v Polsku nebo třeba v Rumunsku.

Původně nabízeli pouze zařízení pro dobíjení střídavým proudem (AC), ale nyní už mají v nabídce i rychlodobíjecí stanice se stejnosměrným proudem. "Jejich výkon může být až 360 kW a připravujeme i 400 kW," dodal Vejman.

Budoucnost je v řízení toků energie

Navíc jsou schopni připravit na míru i málo obvyklá řešení. „Třeba přímé dobíjení stejnosměrným proudem u velkých solárních elektráren," tvrdí. 

Zákazníci rovněž oceňují fakt, že jsou schopni propojit domácí solární elektrárny od různých výrobců s jejich wallboxem pomocí takzvaného smartmeteru. To je zařízení umožňující co nejrychleji dobíjet a současně zamezovat výpadkům jističů. Umožňuje nabíjet při nízkém tarifu elektřiny ze sítě a z přebytků fotovoltaické elektrárny. Jejich řešení lze navíc plně zaplatit i ze současné snížené podpory programu Zelená úsporám.

Miroslav Vejman ujišťuje, že jejich produkty i řešení jsou po všech stránkách plně konkurenceschopné. Například i z hlediska účinnosti dobíjení. Navíc jsou schopni reagovat na požadavky zákazníků daleko pružněji než ti největší výrobci.

Přesto vidí hlavní směřování jejich firmy v budoucnosti spíše v dodávkách softwaru pro řízení provozu dobíjecích zařízení. Už nyní se prý na něho obracejí správci budov nebo například společenství vlastníků různých nemovitostí. Bude totiž nutno vymyslet, jak zajistit, aby se v místě, kde rozhodně není dostatečný příkon k současnému nabíjení třeba desítek elektromobilů, elektrická energie náležitým způsobem a ke spokojenosti elektromobilů distribuovala.