„Policisté si v rámci vyšetřování vyžádali mimo jiné několik znaleckých posudků, vyslechli desítky osob a zadokumentovali veškeré okolnosti, které se srážky týkaly nebo s ní mohly mít jakoukoliv souvislost. Rozhodující pro posouzení věci pak byla zpráva Drážní inspekce,“ konstatovala mluvčí severomoravských policistů Soňa Štětínská.

Nehodu na jednokolejné trati nepřežili tři lidé, jedenáct osob utrpělo těžkou újmu na zdraví s dobou léčení nad šest týdnů, 29 osob utrpělo poranění středně těžká a 22 osob utrpělo poranění lehká. „Hmotná škoda byla předběžně vyčíslena na nejméně dva a půl milionu korun,“ konstatovala Štětínská.

K nehodě na trati došlo poté, kdy řidič Petr Hroch vjel na jednokolejnou trať, aniž počkal na křížení ve výhybně s protijedoucí tramvají. Právě pochybení lidského činitele, a to nedovolený a nezajištěný odjezd tramvaje linky číslo 5 do jednokolejného úseku trati v době, kdy byla technicky a organizačně zajištěna pro protisměrnou linku, bylo podle zprávy Drážní inspekce bezprostřední příčinou nehody.

Ze závěrečné zprávy inspekce ale vyplývá, že další příčinou nehody byla i skutečnost, že Dopravní podnik Ostrava nešetřil dřívější případy nedovoleného vjetí na jednokolejnou trať, které předcházely tragické srážce a také že nepřijal účinná opatření, aby předešel jejich opakování. Tedy že trať lépe nezabezpečil.

„Od roku 2000 Dopravní podnik Ostrava eviduje devět případů nerespektování pravidel provozování drážní dopravy a licence, kdy tramvaje vjely nedovoleně na jednokolejný traťový úsek. K srážce tramvají v těchto případech nedošlo,“ konstatoval ředitel ostravské drážní inspekce Petr Maikranz. Tyto případy řešil dopravní podnik pouze vnitropodnikově. Nedávno Drážní inspekce uzavřela dva z předchozích případů a potrestala Dopravní podnik pokutou milion korun.