Autobazar pana Borůvky byl ve městě vyhlášený. Každý, kdo chtěl prodat nebo koupit starší ojeté vozidlo, šel právě do autobazaru pana Borůvky. Stejně tak postupoval i pan Jahoda, který autobazar navštívil za účelem prodeje svého automobilu Škoda Octavia. S panem Borůvkou se dohodl na podmínkách prodeje své pět let staré „škodovky“ a podepsal s panem Borůvkou Smlouvu o obstarání prodeje automobilu. „Nemusíte se vůbec o nic starat, všechno vyřídím za Vás. Prodej vozidla, přepis i odhlášení pojištění,“ sliboval Borůvka Jahodovi, když od něj přebíral po podpisu smlouvy auto.
Asi ve stejné době se pan Malina rozhodl koupit si starší vozidlo. I on navštívil autobazar pana Borůvky, aby si nějaké vozidlo vybral. Z velké nabídky vozidel však nebylo lehké vybírat, a proto pan Malina autobazar pana Borůvky navštívil několikrát. Při poslední návštěvě jej však zaujala starší Škoda Octavia, která u předchozí návštěvy v autobazaru ještě nebyla. „To auto bych Vám doporučil, je v dobrém technickém stavu. Předevčírem mi jej dal do prodeje jeden zákazník. Můžeme auto projet a udělat zkušební jízdu, abyste měl jistotu, že je vozidlo v pořádku,“ doporučil Borůvka koupi vozidla Malinovi. Malina s předváděcí jízdou souhlasil, a tak vozidlo s Borůvkou ihned vyzkoušel. Jelikož byl Malina s vozidlem spokojen a i cena vozidla byla přijatelná, rozhodl se vozidlo koupit. „Připravte mi vozidlo na odpoledne, já si zatím zajdu do banky vybrat peníze,“ sdělil Malina při svém odchodu z autobazaru.
Odpoledne Malina s Borůvkou sepsal a podepsal kupní smlouvu, vyplatil k rukám Borůvky kupní cenu koupeného auta, auto si fyzicky převzal a z autobazaru s vozidlem odjel.
Asi za měsíc Malina zjistil, že je vozidlo při jízdě hlučnější, a proto zajel do nejbližšího autoservisu, aby se zeptal na příčinu zvýšeného hluku vozidla. Máte děravý výfuk, je již prorezivělý a musí se vyměnit. To auto už vám s děravým výfukem prodali, akorát se to teď více projevilo,“ sdělil servisní technik Malinovi po prohlídce auta.
Z autoservisu jel pan Malina přímo do autobazaru pana Borůvky. „Prodal jste mi auto s vadou, a to s rezavým výfukem. Chci slevu, nebo mi výfuk vyměňte,“ udeřil na Borůvku Malina. „Nic vám vyměňovat nebudu a ani vám nedám žádnou slevu. S vadami se musíte obrátit na vlastníka vozidla, a to na pana Jahodu. Já s tím nic nemám. Jen jsem za něj jeho auto prodal,“ odmítl Borůvka s Malinou cokoliv dále řešit a předal Malinovi kontakt na Jahodu.
„Pan Borůvka mě s uplatněním vady odkázal na vás. Výfuk je děravý a já chci slevu z kupní ceny nebo nový výfuk, protože mi v servise řekli, že výfuk byl děravý již v okamžiku prodeje auta,“ uplatnil vůči Jahodovi své nároky Malina
„Vážený pane, já jsem pověřil pana Borůvku prodejem, a tím to pro mě skončilo. Musíte se obrátit na něj,“ odbyl Jahoda Malinu. Poté, co Malina neuspěl s reklamací ani u Jahody, navštívil místního advokáta Perkase. „Pane doktore, odkazují mě jeden na druhého, nevím u koho mám vadný výfuk reklamovat. Poraďte mi,“ požádal Malina advokáta Perkase o radu.
Co advokát Perkas panu Malinovi odpověděl?
A) za vady prodaného automobilu odpovídá pan Borůvka jako provozovatel autobazaru, který obstarával prodej automobilu pana Jahody, a proto pan Malina musí uplatnit vady na u pana Borůvky,
B) za vady prodaného automobilu odpovídá pan Jahoda jako vlastník automobilu, neboť byl v okamžiku prodeje vozidla panu Malinovi vlastníkem automobilu, a proto pan Malina musí uplatnit vady na u pana Jahody,
C) za vady prodaného automobilu odpovídají společně a nerozdílně jak pan Borůvka jako provozovatel autobazaru, který obstarával prodej automobilu pana Jahody, tak i pan Jahoda jako vlastník automobilu, a proto pan Malina musí uplatnit vady u pana Borůvky i u pana Jahody současně.
Řešení a poučení advokáta Perkase „Ojetina“ – správná odpověď je za a)
Advokát Perkas panu Malinovi sdělil, že za vady prodaného automobilu odpovídá pan Borůvka, provozovatel autobazaru, který na základě písemné smlouvy obstarával prodej automobilu pana Jahody. Podle ustanovení § 737 občanského zákoníku smlouvou o obstarání prodeje věci vznikne objednateli právo, aby obstaratel od něj převzal do prodeje svěřenou věc a učinil potřebná opatření k prodeji. V daném případě pan Borůvka jako provozovatel autobazaru, na základě písemné Smlouvy o obstarání prodeje věci, převzal od vlastníka pana Jahody jeho ojetý automobil za účelem, aby jeho vozidlo ve svém autobazaru prodal třetí osobě, a to za ve smlouvě sjednanou odměnu. Podle ustanovení § 741 odst. 1) občanského zákoníku, při prodeji věci svěřené do prodeje, odpovídá kupujícímu za vady prodané věci obstaratel prodeje. Za vady věci tudíž v tomto případě neodpovídá její vlastník, tedy pan Jahoda, ale obstaratel prodeje, tedy pan Borůvka. Společná odpovědnost pana Jahody a pana Borůvky za vady prodaného automobilu zde s ohledem na výše uvedená zákonná ustanovení není dána.
Dále advokát Perkas panu Malinovi sdělil, že Smlouvu o obstarání prodeje věci nesmí zaměňovat se Smlouvou zprostředkovatelskou dle ustanovení § 774 a násl. občanského zákoníku, na základě které se zprostředkovatel zavazuje za odměnu obstarat (zprostředkovat) zájemci uzavření smlouvy. Zprostředkovatel zájemci toliko zprostředkovává možnost uzavření vlastní kupní smlouvy se třetí osobou a proto ani neodpovídá za případné vady prodané věci. V případě Smlouvy o obstarání prodeje věci, uzavřené dle § 737 občanského zákoníku, s kupujícím kupní smlouvu k předmětné věci uzavírá a podepisuje obstaratel prodeje, tak naproti tomu u Smlouvy zprostředkovatelské, uzavřené dle § 774 občanského zákoníku, s kupujícím kupní smlouvu uzavírá a podepisuje vlastník prodávané věci.
Do budoucna advokát Perkas panu Malinovi sdělil, že v případě prodeje věci použité, neodpovídá prodávající dle ustanovení § 619 odst. 3) občanského zákoníku za vady odpovídající míře používání nebo opotřebení, která měla prodaná věc při převzetí kupujícím. V našem případě by tak pan Malina se zrezavělým výfukem s reklamací stejně neuspěl.
Z příběhu pak plyne poučení, že je důležité vždy kupovanou věc před koupí dobře prohlédnout, a zjistit tak její stav a dále se informovat, u koho lze případné vady prodané věci uplatňovat.
Seriál připravuje advokát Petr Kausta
www.kausta.cz