Petr Hroch je jedním z řidičů tramvají, které se 11. dubna 2008 srazily v Ostravě – Vřesině. Při tragédii tehdy zahynuly tři lidé a desítky byly zraněny. Hroch je nyní obviněn z trestného činu obecného ohrožení a před soudem stanul v úterý 20. ledna 2009 po třetí. V dopoledních hodinách vyslechl Okresní soud v Novém Jičíně další řadu cestujících. Odpoledne pak patřila soudní síň pouze zaměstnancům Dopravního podniku Ostrava.

Lidský faktor nebo nedostačující technické zajištění? To bylo hlavní otázkou přelíčení. Zároveň soudu nedaly spát události, které se na trati číslo pět staly v minulosti. Už několikrát se zde totiž soupravy čelně potkaly, ovšem k tragédii nedošlo a tramvaje z místa vycouvaly. Podle vedoucích pracovníků Dopravního podniku se v těchto situacích nejednalo o mimořádnou událost, a proto ani hlášeny nebyly. Zákon o dráhách je však jiného názoru.

„Mimořádnou událostí v drážní dopravě je závažná nehoda, nehoda nebo ohrožení v drážní dopravě, která ohrožuje nebo narušuje bezpečnost, pravidelnost a plynulost provozování drážní dopravy, bezpečnost osob a bezpečnou funkci staveb a zařízení nebo ohrožuje životní prostředí,“ uvádí zákon.

Před soudem stanula mimo jiné také dispečerka Hanáková, která v osudný den vypravila linku číslo pět z Ostravy – Vřesiny s několika minutovým zpožděním. „Tramvaj nesmí vjet na trať, dokud ji nevypravím. Je vypravována plus mínus podle jízdního řádu, ale platí pravidlo, že pokud má jiný spoj zpoždění, tak čekám, dokud nedorazí, aby lidé mohli na pětku přestoupit,“ vypověděla Hanáková s tím, že o zpoždění linky číslo pět není povinna nikoho informovat, dokonce ani řidiče čekajícího na křižování tramvají. Řidič tak musí ve výhybně čekat, dokud tramvaj neprojede. Dnes, tři čtvrtě roku po tragédii, se podle Hanákové zabezpečení trati zlepšilo. „Je to tam více zabezpečeno, ale pořád je to na lidském faktoru a všichni jsme omylní,“ dodala.

Své si před soudem užil také David Mlčák, nynější dopravní náměstek Dopravních podniků Ostrava a v době havárie vedoucí odboru řízení provozu. „Vozový jízdní řád je základním pravidlem všech řidičů. Řidič musí ve výhybně čekat na křižující tramvaj. Když ta neprojede do tří minut, musí volat a zjišťovat, proč se tak stalo,“ popsal systém Mlčák. Otázkou však zůstává, zda není pro všechny zúčastněné podstatně jednodušší, dát o zpoždění vědět rovnou, aby se dotyčný řidič nemusel po příčinách čekání pídit.

Zajímavé jistě bylo také vyjádření Dopravního podniku Ostrava k tragické události. „Morální vinu za tuto nehodu necítíme,“ projevil názor společnosti Mlčák, ve kterém ho podpořil také ředitel Dopravního podniku František Kořínek. „Já osobně necítím žádnou morální vinu, protože nebylo shledáno žádné pochybení,“ uvedl Kořínek, který připustil, že trať proti selhání lidského faktoru zabezpečena nebyla. „Proti lidskému činiteli však není zabezpečena žádná trať v republice a my v současné době připravujeme technické zabezpečení na této trati,“ bránil se Kořínek.

Faktem zůstává, že mezi událostmi z minulých let, kdy tramvaje z jedné koleje vycouvaly, a tou, která se stala loni v dubnu, byl jenom jeden rozdíl. Řidiči si na křižování vzpomněli dřív a včas.

Obviněného bývalého řidiče tramvaje linky číslo pět, Petra Hrocha, čeká zřejmě poslední stání u soudu ve čtvrtek 22. ledna. Při přelíčení bude vypovídat lékař, ohledně zdravotního stavu cestujících, a zároveň budou předneseny závěrečné řeči a rozsudek.