Obžalovanými jsou ředitel závodu Adolf Fešárek (66 let) a traťový komisař Josef Klanica (36 let). Podle státního zástupce dostatečně nezajistili bezpečnost návštěvníků, kterým umožnili, aby dění sledovali z rizikového místa ohraničeného pouze páskou. Oba jsou obviněni z trestného činu obecného ohrožení. Hrozí jim až pět let vězení. Fešárek i Klanica vinu popřeli.

„Nechal vymezit prostory pro diváky v rozporu s Protokolem o schválení trati,“ řekl na adresu Fešárka státní zástupce s tím, že diváci se měli nacházet na místech, která jsou nad úrovní tratě a chrání je svodidla. Podle žalobce však pořadatelé návštěvníkům vymezili nebezpečný prostor poblíž jednoho ze zpomalovacích retardérů. Úsek se nacházel pod úrovní vozovky a nebyl chráněn svodidly ani jinou bariérou. Oddělovala jej pouze červená pořadatelská páska. „Cítím se nevinen,“ reagoval v jednací síni Fešárek, který se domnívá, že jako ředitel závodu splnil veškeré své povinnosti. Také Klanica pochybení odmítl. Podle něj šlo o nešťastnou náhodu. „Stává se to i při jiných závodech,“ prohlásil Klanica, který se traťovým komisařem stal až na poslední chvíli. “Mám licenci, a když mě o to požádali, tak jsme jim vyhověl ,” uvedl Klanica

Neštěstí

Tragédie se stala 11. října loňského roku během na Memoriálu Miroslava Fajkuse, jenž se konal na městském Balcarově okruhu v Ostravě-Vítkovicích. Akci pořádal Automotoklub Vsetín na silnici I/56, která byla v daném úseku pro běžnou dopravu zcela uzavřena.

K havárii došlo krátce poté, co na trať vyrazil první jezdec – šestnáctiletý mladík sedící za volantem vozidla Škoda Felicia, který vjel mezi diváky. Třiašedesátiletý muž zemřel po převozu do nemocnice, další návštěvník – dvaačtyřicetiletý Miroslav Ferik z Ostravy – utrpěl těžká poranění.

„V podstatě si na nic nepamatuji. Vím jen, že jsem přijel na závod. Pak jsem šel mezi diváky. Probral jsem se až v nemocnici na oddělení ARO. Byl to hrozný šok,“ řekl Ferik, který strávil v nemocnici tři měsíce a v současné době chodí o berlích. ”Stále se léčím. Zatím nevím, jak to se mnou bude dál. Lékaři jsou v prognózách velmi opatrní,” prohlásil Ferik , jenž odmítl, že by on sám či někdo z dalších diváků cokoliv porušil.

“Stáli jsme v prostoru, který byl ohraničen páskou. Nikoho z nás v tu chvíli nenapadlo, že by to mohlo být nebezpečné,” řekl Ferik.

Závodník

Vozidlo, které smetlo diváky, řídil šestnáctiletý řidič. Mladík, jehož nasazení do závodů neporušilo žádnou normu ani předpis, krátce po havárii uvedl, že měl zablokovanou nápravu a své auto nedokázal ovládat. To však následná expertiza vyvrátila. Podle Jaromíra Vávry z ostravské policie, který vedl vyšetřování toho případu, bylo auto zcela v pořádku. Vše nasvědčuje tomu, že motorista dostal smyk a nezvládl řízení. Mladý řidič však podle něj viník tragédie není. „Byl tam, aby dosáhl nejlepší čas. Jel, aby vyhrál. Z toho mohou plynout i chyby,“ vysvětlil již dříve Vávra s tím, že v místě tragédie diváci vůbec neměli být. Pořadatelé je tam však nechali a prostor pouze ohradili červenou páskou. Podle policie pochybili i další automobiloví činovníci, u kterých se však nejedná o trestný čin.

Hlavní líčení bylo odročeno na červen, kdy soud hodlá vyslechnout další svědky.

Během posledních měsíců došlo v České republice hned k několika vážným nehodám závažným nehodám při automobilových závodech. Sérii neštěstí odstartovala říjnová tragédie v Ostravě. O měsíc později při rallye na Plzeňsku jeden z účastníků vjel do diváků a šest z nich zranil. V prosinci polský závodník v Praze nezvládl řízení a vřítil se mezi přihlížející. Jednoho zabil na místě, další zemřel v nemocnici. Další tragédie se odehrála koncem března U obce Rybí na Novojičínsku. Během rychlostní zkoušky Valašské rallye havarovala slovenská posádka s vozem Mitsubishi Lancer. Skončila mimo trať, kde srazila tři diváky. Na místě zemřel jeden dospělý a dvě děti. Pilot utrpěl lehké zranění, jeho spolujezdec byl nezraněn. (per)