Před Okresním soudem v Ostravě v pondělí pokračovalo odročené hlavní líčení v případu tragické nehody, při které vloni na podzim během automobilových závodů v Ostravě-Vítkovicích zemřel jeden divák a další utrpěl těžká zranění. Na lavici obžalovaných usedli ředitel závodu Adolf Fešárek (66 let) a traťový komisař Josef Klanica (36 let), kteří podle státního zástupce nezajistili divákům dostatečnou bezpečnost. Jsou obviněni z trestného činu obecného ohrožení a hrozí jim až pět let vězení. Oba vinu popřeli.

Až do poslední chvíle se zdálo, že v pondělí bude vynesen rozsudek. Soud totiž vyslechl všechny předvolané svědky, provedl i další důkazy. Očekávaný verdikt přesto nepadl. Obhajoba totiž v rámci závěrečných návrhů požádala o výslech dalšího svědka z Autoklubu České republiky. Chce také, aby soud zajistil oficiální protokol z centrály autoklubu pojednávající o zabezpečení tra­tě.

Soud nakonec všechny požadavky obhajoby akceptoval a jednání odročil na počátek července. Ještě předtím si však předseda senátu neodpustil uštěpačnou poznámku týkající se možnosti nalezení uvedeného protokolu. „Spolek zahrádkářů má přesnější dokumentaci než Autoklub České republiky,“ prohlásil soudce.

Tragédie se stala 11. října loňského roku během Memoriálu Miroslava Fajkuse, jenž se konal na městském Balcarově okruhu v Ostravě-Vítkovicích. Akci pořádal Automotoklub Vsetín na silnici I/56, která byla v daném úseku pro běžnou dopravu zcela uzavřena. K havárii došlo krátce poté, co na trať vyrazil první jezdec – šestnáctiletý mladík sedící za volantem vozidla Škoda Felicia, který vjel mezi diváky. Třiašedesátiletý muž zemřel po převozu do nemocnice, další návštěvník utrpěl těžká poranění.

Jako svědek v pondělí vypovídal Miroslav Nezval, který při ostravských závodech působil jako licencovaný sportovní komisař. Právě na něj se zřejmě obhajoba snaží přenést zodpovědnost. Podle ní totiž sportovní komisař závod povolil, přestože měl údajně povinnost v případě zjištění nedostatků celou akci zrušit.

Nezval přiznal, že při kontrole trati neměl s sebou protokol o schválení trati, kde byla mimo jiné zanesena všechna divácká stanoviště. Ta se podle dokumentu měla nacházet nad úrovní trati a za svodidly. Realita však byla jiná. Jak již dříve uvedl ředitel závodu Fešárek, na ostravském okruhu nebylo možné tyto podmínky dodržet. „Nešlo to splnit z objektivních důvodů,“ řekl Fešárek. Nezval podle svých slov jen opticky prověřil celou trať a zaměřil se především na stanoviště traťových komisařů. „Kontroluji, zda je závod připraven k odjetí,“ prohlásil. Zda je zajištěna bezpečnost diváků, již detailně nezkoumal. „Neměl jsem jistotu, zda vymezené prostory pro diváky vyhovují podmínkám v protokolu o schválení trati,“ připustil Nezval, který ale zdůraznil, že pokud už má trať schválenou licenci, sportovní komisař již není zodpovědný za trať jako takovou. Nezval zároveň přiznal, že v případě zjištění nedostatků mohl upozornit ředitele závodu. Na dotaz soudce, zda bylo v jeho pravomoci závod zrušit, pokud by se ředitel jeho pokyny neřídil, přímo neodpověděl. „Sportovním komisařem jsem deset let, ale taková situace nenastala,“ uvedl Nezval s tím, že povinnost zrušit závody není zakotvena ani v řádech.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY

http://moravskoslezsky.denik.cz/zlociny-a-soudy/20090506_soud_tragedie_zavody_auto_ostrava.html

http://moravskoslezsky.denik.cz/zlociny-a-soudy/20090328_policie_vysetrovani_zavody_auto.html

http://moravskoslezsky.denik.cz/zlociny-a-soudy/20081209_obvineni_zavody.html

http://moravskoslezsky.denik.cz/nehody/20081011_nehoda_zavody_ostrava_automoto.html