VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odvolací soud zpřísnil řidiči tramvaje z Vřesiny trest

Ostrava /AKTUALIZOVÁNO/ - Ze tří na čtyři roky žaláře zpřísnil v pondělí odvolací Krajský soud v Ostravě trest pětadvacetiletému Petru Hrochovi – řidiči tramvaje smrti, který v dubnu loňského roku zavinil tragickou nehodu ve Vřesině na Ostravsku. Při havárii zemřeli tři lidé, téměř padesát dalších cestujících utrpělo různě závažná poranění. Podle soudu bylo zabezpečení tratě téměř primitivní a vše změnila až tragická nehoda, ta by se ale ani tak nestala, pokud by se Hroch řídil pravidly provozu.

28.8.2009 1
SDÍLEJ:

Odvolací soud s viníkem tragické srážky tramvají Petrem Hrochem.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Hroch byl původně v lednu letošního roku Okresním soudem v Novém Jičíně odsouzen ke třem rokům ve věznici s dohledem. Státní zástupce s tím ale nesouhlasil a žádal přísnější trest. Naopak Hrochův obhájce se domáhal pouze podmíněného odsouzení. Odvolací soud dal nakonec za pravdu žalobci.

„Trest uložený okresním soudem je nepřiměřeně nízký s ohledem na jednoznačné zavinění nehody obžalovaným a na následky, které nastaly,“ zdůvodnila vyšší trest i zařazení do přísnějšího typu vězení předsedkyně odvolacího senátu Renáta Prausová. Hroch navíc dostal pětiletý zákaz řízení tramvají.

Tragédie se stala 11. dubna loňského roku na jednokolejné trati ve Vřesině na Ostravsku. Hroch jako řidič jedné z tramvají nepočkal na zastávce na povinné křížení a vyjel na trať. Zde se v nepřehledném místě střetl s protijedoucí soupravou. V tramvajích v té době cestovalo téměř devadesát lidí.

Souhlasíte s verdiktem krajského soudu? HLASUJTE VPRAVO NAHOŘE!

Hroch vinu přiznal a za své tragické pochybení se již dříve omluvil v dopisech i přímo před soudem. „Ještě jednou vyjadřuji lítost nad touto událostí,“ prohlásil i v pondělí v rámci závěrečné řeči.

Podle Hrochova advokáta má na neštěstí podíl i ostravský dopravní podnik, který podle něj trať dostatečně nezabezpečil. Navíc se při vyšetřování ukázalo, že v letech 2000 až 2007 došlo v tomto úseku k devíti podobným situacím, kdy proti sobě jely dvě tramvaje. Řidičům se ale vždy podařilo včas zastavit a vycouvat. Dopravní podnik o těchto mimořádných událostech ani jednou neinformoval drážní úřad, za což dostal pokutu. Obhajoba tvrdila, že pokud by dopravní podnik zavčas přijal potřebná opatření, neštěstí se dalo předjít.

Soud však tuto obhajobu nevyslyšel. Soudkyně sice tehdejší systém zajištění tratě označila za téměř primitivní, pokud by se však Hroch řídil všemi nařízeními a směrnicemi, tragédie by se nestala. „Argumentace obhajoby nemohla být odvolacím soudem vzata v potaz,“ uvedla soudkyně.

Cestující mají neštěstí stále před očima

Odvolacího řízení se zúčastnili i někteří z cestujících, kteří při nehodě utrpěli zranění. „My jsme měli štěstí. Kdybychom seděli vpředu, už bychom tady asi nebyli. Já jsme měla rozbitá kolena, manžel dopadl hůře, měl pomlácená celá žebra. Stále se nám to vrací, život jde ale dál,“ řekla Marie Vašíčková, které se původní tříletý trest zdál odpovídající.

Státní zástupce byl s novým rozsudkem spokojený. „Soud vyhověl našemu odvolání. Ten trest plně postihuje stupeň společenské nebezpečnosti jednání pana obžalovaného, a zejména bylo zohledněno množství zraněných a bohužel i zemřelých. Ty čtyři roky je to, co jsme požadovali,“ prohlásil státní zástupce.

Tragédii už dnes zabrání moderní technika

Samotný Hroch rozsudek přijal a prohlásil, že nebude podávat dovolání k Nejvyššímu soudu. „Ostravský soud se vyjádřil, jak se vyjádřil. Já rozsudek přijímám, nastoupím do výkonu trestu. Odpykám si trest a můžu žít dále,“ řekl Hroch.

Trať byla několik dnů po nehodě znovu zprovozněna a dopravní podnik zde zavedl dočasná bezpečnostní opatření. Letos v dubnu bylo na trati instalováno moderní elektronické zařízení. Komplexní bezpečnostní systém za dvanáct a půl milionu korun je složen z prvků, které se používají při zabezpečení železničních tratí.

„Systém umí zajistit, že se nemůže stát, že se tramvaje srazí. Pokud jeden řidič pojede na červenou, veškerá doprava se okamžitě zastaví. Vypne se totiž přívod proudu. To je myslím to nejdůležitější pro cestující,“ konstatoval Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD Praha, která zakázku na zabezpečení trati získala.

Řekli krátce po nehodě:

* „Zrovna jsem říkala kamarádce: Vlasti, už budeme vystupovat. A vtom najednou prásk! Vymrštilo mě to ze sedadla a najednou jsem byla na zemi. Šlapali mi po hlavě, na mně leželi dva těžcí chlapi. Nemohla jsem dýchat, byly to hrůzné okamžiky. Kamarádku ten náraz odhodil na schody. Volala mě o pomoc, ale já jsem nemohla nic dělat. Byla to zoufalá situace. Viděla jsem viset z tramvaje tělo pána, který byl očividně mrtvý. Byl to strašný pohled,“ řekla Deníku den po havárii sedmašedesátiletá Alena Gablerová, kterou záchranáři převezli na chirurgické oddělení ostravské městské nemocnice. „V nemocnici byl šílený shon, ale vše fungovalo perfektně. Všechna čest. Postarali se o mě opravdu dobře,“ řekla tehdy žena, která utrpěla zlomeniny pravého předloktí a hrudní kosti.

* „Ten systém je na úrovni devatenáctého století. Učiníme taková organizační a technická opatření, aby se podobné neštěstí nemohlo už nikdy opakovat,“ prohlásil o zabezpečovacím systému primátor Ostravy Petr Kajnar.
Nehodě se dalo zabránit, kdyby…

Tramvaj řízená Hrochem jela místo povolených šedesáti kilometrů v hodnotě 61,9 kilometru v hodině, druhá pak 55,3 kilometru v hodině. Ze znaleckých posudků vyplynulo, že při stejném způsobu brzdění stačilo, aby obě jely do padesáti kilometrů v hodině, a dokázaly by včas zastavit.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY ČTĚTE ZDE!

Autor: Jaroslav Perdoch

Nahravá se anketa
Místo události:
28.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:

SERVIS

Cestovní ruch a hotelnictví - Cestovní ruch a hotelnictví Recepční v hotelu 89 Kč

Recepční v hotelích a dalších ubytovacích zařízeních Hotelový/á recepční NOČNÍ. Požadované vzdělání: úso s maturitou (bez vyučení). Noční provoz, úvazek: . Mzda min. 89.2 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: Pracoviště: HOTEL RUBY BLUE, Stodolní 11, Ostrava, Kontakt: životopis a případné dotazy zasílejte prosím na email: spolecnost@techinvest.cz., , Hledáme uchazeče na pozici Noční recepční - možné i jako brigáda při studiu /celoročně nebo určité měsíce/s příjemným a vstřícným vystupováním při jednání s hosty. Znalost angličtiny - hlavně mluvené slovo, základní, jednoduché fráze. V našem hotelu RUBY BLUE je pouze 16 pokojů, nejvíce hostů přijíždí do 18.00. Používáme hotelový systém Agnis, do kterého Vás rychle zaškolíme. Pracovní doba: krátký, dlouhý týden, noční směna po 12 hodinách. Hotel je otevřený celoročně, tedy i o víkendech a svátcích. Noční 20.00 do 8.00, v běžném měsíci je to 15 směn. Odpovídající mzdové ohodnocení.. Pracoviště: Tech invest ostrava, a.s. - hotel & restaurant ruby blue, Stodolní, č.p. 1434, 702 00 Ostrava 2. Informace: Iveta Tichá, +420 605 259 871.

Výroba - Výroba Mechanici a opraváři osobních automobilů 14 000 Kč

Mechanici a opraváři osobních automobilů. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 14000 kč, mzda max. 16000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: ZZ, Pracoviště: Ostrava, Lihovarská 1378/11, - maximální zručnost i fyzická kondice, - zkušenost s prac. návyky, - možnost vyslání na prac. cestu v rámci firmy, Telefonicky: 9,00 - 15,00h.Osobně: středa 8,00 -11,00h na Serafinova 359/6, Ostrava Kunčice, e-mailem: lhraktiv@seznam.cz. Pracoviště: Jo munkat s.r.o., Serafinova, č.p. 359, 719 00 Ostrava 19. Informace: Vasyl Chonka, +420 775 405 747.

Výroba - Výroba Pomocní dělníci ve výrobě 16 000 Kč

Pomocní dělníci ve výrobě Dělník/ce provozu Drátovna. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Dvousměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 16000 kč, mzda max. 17000 kč. Volných pracovních míst: 4. Poznámka: ZamK, Pracoviště: U cementárny 1177, Ostrava - Vítkovice, Kontakt: e-mailem na stencel@grifftec.cz, osobně po předchozí tel. domluvě 603 231 884., , Popis pracovního místa:, Jedná se o fyzicky nenáročnou práci na provoze Drátovna jako obsluha odporové svářečky. Jedná se o jednoduchou, manuální, stále se opakující pracovní činnost, ke které není potřeba žádná předchozí praxe. Od zaměstnance na této pozici očekáváme vysokou míru osobního nasazení a odpovědnost za vykonanou práci. Jedná se o práci v úkole - výše výdělku je úměrná výkonu jednotlivce., Výhodou způsobilost řízení VZV ale není podmínkou., , Benefity: stravenky, docházkové bonusy, narozeninový bonus.. Pracoviště: Grifftec s.r.o., U Cementárny, č.p. 1177, 703 00 Ostrava 3. Informace: Michal Štencel, .

Stavebnictví - Stavebnictví Zedník 15 000 Kč

Zedníci (kromě zedníků ohnivzdorného zdiva) Zedník/ce. Požadované vzdělání: střední odborné (vyučen). Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 15000 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: ZZ, Pracoviště: Ostrava, První kontakt: předem volat od 8 do 10 hod. na č. 720 627 050 a domluvit si schůzku , na adrese: Na Strži 800/6, Ostrava - Heřmanice., Fyzická zdatnost, manuální zručnost, samostatný a zodpovědný přístup k práci., Práce ve výškách, Náplň práce: zednické práce na stavbě., Směny zejména: Po-Pá od 6 do 14 hod.. Pracoviště: Temp - stavmont, stavební družstvo;, Na Strži, č.p. 800, 713 00 Ostrava 13. Informace: Ivan Vasylynest, +420 720 627 050.


Sbor Family Gospel Ostrava s vozíčkářkou Petrou (uprostřed) a její pedagogickou asistentkou (první zleva).

Gospelová škola pomůže handicapovaným studentům

Ruská fanynka. Fotbalové MS Rusko 2018
11

Krásná žena z Orientu, Ruska či Uruguaye? Vyberte nejhezčí fanynku skupiny A

Jediné řešení! O tramvajové trati v Porubě rozhodne referendum

FOTOGALERIE/ Obyvatelé Poruby a Pustkovce se v jednom určitě neshodnou. Jestli novou tramvajovou trať na sedmý a osmý obvod chtějí, nebo ne. Ani další veřejná debata neměla jasného vítěze.

ON-LINE s Miroslavem Svozilem, kandidátem ODS pro Moravskou Ostravu a Přívoz

Ing. Miroslav Svozil, kandidát ODS do Zastupitelstva obvodu Moravské Ostravy a Přívozu bude ve čtvrtek 21. června od 10 hodin hostem ON-LINE rozhovoru Deníku.

V Ostravě začaly Czech Raildays 2018. Láká hlavně nová tramvaj

FOTOGALERIE/ - V areálu nákladního nádraží v Ostravě-Přívoze v úterý začaly třídenní Dny kolejové dopravy neboli Czech Raildays 2018.

ON-LINE rozhovor se Zlatou Holušovou o Colours of Ostrava 2018

Ředitelka festivalu Colours of Ostrava, jedné z největších událostí léta v Ostravě, Zlata Holušová, byla opět hostem on-line rozhovoru Deníku.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT