VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Odvolací soud zpřísnil řidiči tramvaje z Vřesiny trest

Ostrava /AKTUALIZOVÁNO/ - Ze tří na čtyři roky žaláře zpřísnil v pondělí odvolací Krajský soud v Ostravě trest pětadvacetiletému Petru Hrochovi – řidiči tramvaje smrti, který v dubnu loňského roku zavinil tragickou nehodu ve Vřesině na Ostravsku. Při havárii zemřeli tři lidé, téměř padesát dalších cestujících utrpělo různě závažná poranění. Podle soudu bylo zabezpečení tratě téměř primitivní a vše změnila až tragická nehoda, ta by se ale ani tak nestala, pokud by se Hroch řídil pravidly provozu.

28.8.2009 1
SDÍLEJ:

Odvolací soud s viníkem tragické srážky tramvají Petrem Hrochem.Foto: DENÍK/Pavel Sonnek

Hroch byl původně v lednu letošního roku Okresním soudem v Novém Jičíně odsouzen ke třem rokům ve věznici s dohledem. Státní zástupce s tím ale nesouhlasil a žádal přísnější trest. Naopak Hrochův obhájce se domáhal pouze podmíněného odsouzení. Odvolací soud dal nakonec za pravdu žalobci.

„Trest uložený okresním soudem je nepřiměřeně nízký s ohledem na jednoznačné zavinění nehody obžalovaným a na následky, které nastaly,“ zdůvodnila vyšší trest i zařazení do přísnějšího typu vězení předsedkyně odvolacího senátu Renáta Prausová. Hroch navíc dostal pětiletý zákaz řízení tramvají.

Tragédie se stala 11. dubna loňského roku na jednokolejné trati ve Vřesině na Ostravsku. Hroch jako řidič jedné z tramvají nepočkal na zastávce na povinné křížení a vyjel na trať. Zde se v nepřehledném místě střetl s protijedoucí soupravou. V tramvajích v té době cestovalo téměř devadesát lidí.

Souhlasíte s verdiktem krajského soudu? HLASUJTE VPRAVO NAHOŘE!

Hroch vinu přiznal a za své tragické pochybení se již dříve omluvil v dopisech i přímo před soudem. „Ještě jednou vyjadřuji lítost nad touto událostí,“ prohlásil i v pondělí v rámci závěrečné řeči.

Podle Hrochova advokáta má na neštěstí podíl i ostravský dopravní podnik, který podle něj trať dostatečně nezabezpečil. Navíc se při vyšetřování ukázalo, že v letech 2000 až 2007 došlo v tomto úseku k devíti podobným situacím, kdy proti sobě jely dvě tramvaje. Řidičům se ale vždy podařilo včas zastavit a vycouvat. Dopravní podnik o těchto mimořádných událostech ani jednou neinformoval drážní úřad, za což dostal pokutu. Obhajoba tvrdila, že pokud by dopravní podnik zavčas přijal potřebná opatření, neštěstí se dalo předjít.

Soud však tuto obhajobu nevyslyšel. Soudkyně sice tehdejší systém zajištění tratě označila za téměř primitivní, pokud by se však Hroch řídil všemi nařízeními a směrnicemi, tragédie by se nestala. „Argumentace obhajoby nemohla být odvolacím soudem vzata v potaz,“ uvedla soudkyně.

Cestující mají neštěstí stále před očima

Odvolacího řízení se zúčastnili i někteří z cestujících, kteří při nehodě utrpěli zranění. „My jsme měli štěstí. Kdybychom seděli vpředu, už bychom tady asi nebyli. Já jsme měla rozbitá kolena, manžel dopadl hůře, měl pomlácená celá žebra. Stále se nám to vrací, život jde ale dál,“ řekla Marie Vašíčková, které se původní tříletý trest zdál odpovídající.

Státní zástupce byl s novým rozsudkem spokojený. „Soud vyhověl našemu odvolání. Ten trest plně postihuje stupeň společenské nebezpečnosti jednání pana obžalovaného, a zejména bylo zohledněno množství zraněných a bohužel i zemřelých. Ty čtyři roky je to, co jsme požadovali,“ prohlásil státní zástupce.

Tragédii už dnes zabrání moderní technika

Samotný Hroch rozsudek přijal a prohlásil, že nebude podávat dovolání k Nejvyššímu soudu. „Ostravský soud se vyjádřil, jak se vyjádřil. Já rozsudek přijímám, nastoupím do výkonu trestu. Odpykám si trest a můžu žít dále,“ řekl Hroch.

Trať byla několik dnů po nehodě znovu zprovozněna a dopravní podnik zde zavedl dočasná bezpečnostní opatření. Letos v dubnu bylo na trati instalováno moderní elektronické zařízení. Komplexní bezpečnostní systém za dvanáct a půl milionu korun je složen z prvků, které se používají při zabezpečení železničních tratí.

„Systém umí zajistit, že se nemůže stát, že se tramvaje srazí. Pokud jeden řidič pojede na červenou, veškerá doprava se okamžitě zastaví. Vypne se totiž přívod proudu. To je myslím to nejdůležitější pro cestující,“ konstatoval Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD Praha, která zakázku na zabezpečení trati získala.

Řekli krátce po nehodě:

* „Zrovna jsem říkala kamarádce: Vlasti, už budeme vystupovat. A vtom najednou prásk! Vymrštilo mě to ze sedadla a najednou jsem byla na zemi. Šlapali mi po hlavě, na mně leželi dva těžcí chlapi. Nemohla jsem dýchat, byly to hrůzné okamžiky. Kamarádku ten náraz odhodil na schody. Volala mě o pomoc, ale já jsem nemohla nic dělat. Byla to zoufalá situace. Viděla jsem viset z tramvaje tělo pána, který byl očividně mrtvý. Byl to strašný pohled,“ řekla Deníku den po havárii sedmašedesátiletá Alena Gablerová, kterou záchranáři převezli na chirurgické oddělení ostravské městské nemocnice. „V nemocnici byl šílený shon, ale vše fungovalo perfektně. Všechna čest. Postarali se o mě opravdu dobře,“ řekla tehdy žena, která utrpěla zlomeniny pravého předloktí a hrudní kosti.

* „Ten systém je na úrovni devatenáctého století. Učiníme taková organizační a technická opatření, aby se podobné neštěstí nemohlo už nikdy opakovat,“ prohlásil o zabezpečovacím systému primátor Ostravy Petr Kajnar.
Nehodě se dalo zabránit, kdyby…

Tramvaj řízená Hrochem jela místo povolených šedesáti kilometrů v hodnotě 61,9 kilometru v hodině, druhá pak 55,3 kilometru v hodině. Ze znaleckých posudků vyplynulo, že při stejném způsobu brzdění stačilo, aby obě jely do padesáti kilometrů v hodině, a dokázaly by včas zastavit.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY ČTĚTE ZDE!

Autor: Jaroslav Perdoch

Souhlasíte se zpřísněním trestu pro Petra Hrocha?

Ano, čtyři roky jsou odpovídající.

22 %

Ne, tři roky byly akorát.

8 %

Nevím.

0 %

Ne, měl dostat podmínku.

65 %

Ne, měl dostat ještě více.

5 %

Hlasovalo: 37

Anketa byla ukončena

Místo události:
28.8.2009 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Milan Bartovič

Vítkovice chtějí v Litvínově udržet venkovní fazonu, pomůže nová posila?

Nebezpečný přechod v Ostravě-Porubě.
8

Porubský přechod smrti: Ostrava nic moc nezmůže?

AKTUALIZOVÁNO

Stahují se nad vrahem z roku 1997 mračna? Jeho obětí byla dvacetiletá Lucie

/FOTOGALERIE K PŘÍPADU/ Policie slíbila, že po zdroji anonymní informace nebudou pátrat.

OBRAZEM: Dějiny očima Barbie. Na výstavu dorazí i Karel IV. či lady Di

/FOTOGALERIE/ Marie Terezie, Václav Havel, Kleopatra či lady Diana. S těmi všemi (a mnoha dalšími) se budou moci v pátek a v sobotu návštěvníci potkat na výstavě s názvem S panenkami za historií aneb Světové dějiny očima panenky Barbie. Dobově přesné kostýmy z dílny orlovské textilní výtvarnice Kristýny Vařekové budou v prostorách Kulturního domu v Dolní Lutyni na Karvinsku k vidění od 10 do 19 hodin.

Chyba za chybou! Vítkovice si stěžují po porážce s Hradcem na rozhodčí

Hokejové Vítkovice si stěžují u disciplinární komise na výkon rozhodčích v úterním utkání 24. kola extraligy s Hradcem Králové, který skončil porážkou Ostravanů 3:6. Komise ve svém pravidelném vyhodnocení uznala, že situace, které předcházely dvěma brankám Východočechů, byly posouzeny chybně.

Voda na Ostravsku bude patřit opět Španělům. Ve hře byli i Číňané a ČEZ

Po čtyřech letech se znovu mění vlastnické vztahy v Severomoravských vodárnách a kanalizacích (SMVaK).

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT