Hroch byl původně v lednu letošního roku Okresním soudem v Novém Jičíně odsouzen ke třem rokům ve věznici s dohledem. Státní zástupce s tím ale nesouhlasil a žádal přísnější trest. Naopak Hrochův obhájce se domáhal pouze podmíněného odsouzení. Odvolací soud dal nakonec za pravdu žalobci.

„Trest uložený okresním soudem je nepřiměřeně nízký s ohledem na jednoznačné zavinění nehody obžalovaným a na následky, které nastaly,“ zdůvodnila vyšší trest i zařazení do přísnějšího typu vězení předsedkyně odvolacího senátu Renáta Prausová. Hroch navíc dostal pětiletý zákaz řízení tramvají.

Tragédie se stala 11. dubna loňského roku na jednokolejné trati ve Vřesině na Ostravsku. Hroch jako řidič jedné z tramvají nepočkal na zastávce na povinné křížení a vyjel na trať. Zde se v nepřehledném místě střetl s protijedoucí soupravou. V tramvajích v té době cestovalo téměř devadesát lidí.

Hroch vinu přiznal a za své tragické pochybení se již dříve omluvil v dopisech i přímo před soudem. „Ještě jednou vyjadřuji lítost nad touto událostí,“ prohlásil i v pondělí v rámci závěrečné řeči.

Podle Hrochova advokáta má na neštěstí podíl i ostravský dopravní podnik, který podle něj trať dostatečně nezabezpečil. Navíc se při vyšetřování ukázalo, že v letech 2000 až 2007 došlo v tomto úseku k devíti podobným situacím, kdy proti sobě jely dvě tramvaje. Řidičům se ale vždy podařilo včas zastavit a vycouvat. Dopravní podnik o těchto mimořádných událostech ani jednou neinformoval drážní úřad, za což dostal pokutu. Obhajoba tvrdila, že pokud by dopravní podnik zavčas přijal potřebná opatření, neštěstí se dalo předjít.

Soud však tuto obhajobu nevyslyšel. Soudkyně sice tehdejší systém zajištění tratě označila za téměř primitivní, pokud by se však Hroch řídil všemi nařízeními a směrnicemi, tragédie by se nestala. „Argumentace obhajoby nemohla být odvolacím soudem vzata v potaz,“ uvedla soudkyně.

Cestující mají neštěstí stále před očima

Odvolacího řízení se zúčastnili i někteří z cestujících, kteří při nehodě utrpěli zranění. „My jsme měli štěstí. Kdybychom seděli vpředu, už bychom tady asi nebyli. Já jsme měla rozbitá kolena, manžel dopadl hůře, měl pomlácená celá žebra. Stále se nám to vrací, život jde ale dál,“ řekla Marie Vašíčková, které se původní tříletý trest zdál odpovídající.

Státní zástupce byl s novým rozsudkem spokojený. „Soud vyhověl našemu odvolání. Ten trest plně postihuje stupeň společenské nebezpečnosti jednání pana obžalovaného, a zejména bylo zohledněno množství zraněných a bohužel i zemřelých. Ty čtyři roky je to, co jsme požadovali,“ prohlásil státní zástupce.

Tragédii už dnes zabrání moderní technika

Samotný Hroch rozsudek přijal a prohlásil, že nebude podávat dovolání k Nejvyššímu soudu. „Ostravský soud se vyjádřil, jak se vyjádřil. Já rozsudek přijímám, nastoupím do výkonu trestu. Odpykám si trest a můžu žít dále,“ řekl Hroch.

Trať byla několik dnů po nehodě znovu zprovozněna a dopravní podnik zde zavedl dočasná bezpečnostní opatření. Letos v dubnu bylo na trati instalováno moderní elektronické zařízení. Komplexní bezpečnostní systém za dvanáct a půl milionu korun je složen z prvků, které se používají při zabezpečení železničních tratí.

„Systém umí zajistit, že se nemůže stát, že se tramvaje srazí. Pokud jeden řidič pojede na červenou, veškerá doprava se okamžitě zastaví. Vypne se totiž přívod proudu. To je myslím to nejdůležitější pro cestující,“ konstatoval Zdeněk Chrdle, generální ředitel společnosti AŽD Praha, která zakázku na zabezpečení trati získala.

Řekli krátce po nehodě:

* „Zrovna jsem říkala kamarádce: Vlasti, už budeme vystupovat. A vtom najednou prásk! Vymrštilo mě to ze sedadla a najednou jsem byla na zemi. Šlapali mi po hlavě, na mně leželi dva těžcí chlapi. Nemohla jsem dýchat, byly to hrůzné okamžiky. Kamarádku ten náraz odhodil na schody. Volala mě o pomoc, ale já jsem nemohla nic dělat. Byla to zoufalá situace. Viděla jsem viset z tramvaje tělo pána, který byl očividně mrtvý. Byl to strašný pohled,“ řekla Deníku den po havárii sedmašedesátiletá Alena Gablerová, kterou záchranáři převezli na chirurgické oddělení ostravské městské nemocnice. „V nemocnici byl šílený shon, ale vše fungovalo perfektně. Všechna čest. Postarali se o mě opravdu dobře,“ řekla tehdy žena, která utrpěla zlomeniny pravého předloktí a hrudní kosti.

* „Ten systém je na úrovni devatenáctého století. Učiníme taková organizační a technická opatření, aby se podobné neštěstí nemohlo už nikdy opakovat,“ prohlásil o zabezpečovacím systému primátor Ostravy Petr Kajnar.
Nehodě se dalo zabránit, kdyby…

Tramvaj řízená Hrochem jela místo povolených šedesáti kilometrů v hodnotě 61,9 kilometru v hodině, druhá pak 55,3 kilometru v hodině. Ze znaleckých posudků vyplynulo, že při stejném způsobu brzdění stačilo, aby obě jely do padesáti kilometrů v hodině, a dokázaly by včas zastavit.
SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY ČTĚTE ZDE!