Většinou požádá o půjčku na výhodnou koupi automobilu v autobazaru, jindy tvrdí, že se dostal do svízelné situace a neprodleně potřebuje hotovost. Zároveň dodá, že si pro peníze nemůže přijít osobně, a proto pro ně pošle známého. Dokonce si domluví heslo. Důvěřivé důchodkyně pak částky v řádech desetitisíců korun neznámým lidem skutečně předají.

Jen v Ostravě policisté v poslední době zaznamenali hned několik takových zločinů. „Téměř se dá hovořit o invazi ,vnuků´. Případy mají obdobný scénář a podobají se navzájem jako vejce vejci,“ potvrdila mluvčí ostravské policie Gabriela Holčáková s tím, že důvěřiví lidé někdy přicházejí o celoživotní úspory včetně peněz odložených na vlastní pohřeb.

Za odlišný hlas může rýma


Zatím poslední obětí se tento týden stala šestaosmdesátiletá žena ze Slezské Ostravy, která cizímu člověku předala padesát tisíc korun. „Fiktivní vnuk babičce sdělil, že peníze potřebuje na koupi auta, přijet však nemůže, a proto posílá spolehlivého kamaráda. Žena dotyčnému hotovost vydala, až poté si požadavek vnuka ověřila telefonicky. Tak zjistila, že se stala obětí podvodníka,“ uvedla Holčáková.

Telefonické hovory začínají větou: „Ahoj babi!“ Na tato slova většina důchodkyň reaguje dotazem: „To jsi ty… (následuje jméno jejich vnuka)?“ Volající to samozřejmě potvrdí a požádá o peníze. Podvodníci jsou připraveni i na to, že se jich důchodkyně mohou zeptat na zvláštní tón hlasu v telefonu. Po ruce mají výmluvu na kašel, rýmu nebo nějakou nemoc.

Tuto fintu podvodník vyzkoušel i v druhé polovině října na jiném místě Slezské Ostravy. Dvaaosmdesátiletá žena zde před domem na Koněvově ulici předala padesát tisíc korun neznámému člověku, kterého poslal „nachlazený vnuk“. Žena na podvod přišla po řadě dnů a policii kontaktovala až počátkem listopadu.

Větší částky mají být na účtu


Podle ostravského kriminalisty Vladimíra Kopce, který se těmito zločiny zabývá, by senioři měli být velmi obezřetní při kontaktu s cizími osobami a na telefonické požadavky na půjčení peněz by bez zpětného ověření u rodiny neměli vůbec reagovat. „Částky, o které potom přicházejí, jsou skutečně vysoké. Nejednou jde o jejich veškeré úspory,“ řekl Kopec.

Jak zdůraznila Holčáková, těmto případům se dá předejít i tím, že rodinní příslušníci přesvědčí seniory, aby větší hotovost uložili do finančních ústavů. Pokud přece jen dojde k situaci, že jsou důchodci telefonicky požádáni o půjčku, peníze by měli předat jen svým blízkým. „Na záminky typu – vnuk je nemocen, posílá kamaráda, nemůže přijít pro to či ono – nereagujte,“nabádala Holčáková.