Marián Bavlšík, majitel známé plzeňské pivnice v centru Ostravy, po bezmála čtvrt roce zachraňuje pošramocenou pověst svého podniku. Deníku zaslal své oficiální vyjádření k průšvihům s úpravou zkaženého masa a skladováním plesnivého pečiva, které se v restauraci udály v dubnu, potažmo červnu letošního roku.

„Tímto se omlouvám všem za pochybení, ke kterému v naší restauraci došlo. Všem pravidelným i příležitostným zákazníkům bych se chtěl za vzniklou situaci omluvit a ubezpečit je svým slovem a svým jménem, že není důvod se návštěvy v naší restauraci obávat,“ stojí ve stanovisku, které však majitel s podivem vydal až téměř tři měsíce poté, co vše „prasklo“. Výše uvedenou citací však omluvy v prohlášení končí (celé znění prohlášení naleznete na konci článku).

Klidné spaní však Marián Bavlšík nemůže mít ani nyní. Nejenže mu u soudu k šesti měsícům vězení s podmíněným odkladem na dobu 16 měsíců potrestali kuchaře za veřejné ohrožování zdraví závadnými potravinami a zakázali mu vykonávat kuchařské řemeslo na 14 měsíců.

Nejenže jeho podnik čelí několikamilionové pokutě ve správním řízení. Ostravou se navíc šíří zvěsti, že v ohrožení je i nájemní smlouva jeho podniku s Biskupstvím ostravsko-opavským, kterému budova v centru Ostravy patří.

„Máme uzavřen platný smluvní vztah, pro jehož ukončení neexistuje v současnosti relevantní právní důvod,“ popřel povídačky mluvčí diecéze Pavel Siuda, podle něhož jsou nedávné hygienické delikty předmětem řešení pouze mezi dozorujícími státními orgány a provozovatelem provozovny.

Obdobně se k věci staví i Plzeňský Prazdroj, který do restaurace dodává pivo a na podzim „k Radovi“ s velkou slávou jezdí i narážet sud. Nedávná situace jej nechává klidným.

„Podle našich zjištění nedošlo v ostravské Pivnici U Rady k žádným pochybením v péči o pivo ani čistotě pivního vedení. Proto v dodávkách piva do této provozovny budeme pokračovat i nadále,“ sdělil za Plzeňský Prazdroj Deníku Zdeněk Kovář.

„Situaci ale nadále sledujeme a budeme pokračovat v pravidelných kontrolách, které se zaměřují na správné uskladnění piva, čistotu pivního vedení i výslednou chuť piva.“

Problémy U Rady začaly v dubnu na základě usvědčujících důkazů jednoho ze zaměstnanců. V průběhu dvou dubnových dnů podle nich upekl kuchař asi 12 kilogramů uzených žeber ze zkaženého masa, na němž se nacházela bílá plíseň, kterou očistil. Prodáno bylo osmnáct porcí.

Fotogalerie: Kontrola v restauraci U Rady

Podle svědectví na policii nešlo o ojedinělý případ, kdy se U Rady takové maso zpracovávalo. Když pak navíc v červnu dorazili do restaurace kontroloři ze Státní zemědělské a potravinářské inspekce, zkažené maso bylo v kuchyni znovu. Připravuje se proto správní řízení, v němž podniku hrozí až několikamilionová pokuta.

K TÉMATU

Prohlášení provozovatele restaurace U Rady Mariána Bavlšíka

"
Chtěl bych se vyjádřit k článkům a informacím týkajících se restaurace U Rady, kterou provozuji již sedmým rokem. Již nějakou dobu probíhají tiskem různé informace a já bych rád vše vysvětlil.

V restauraci došlo k vážnému pochybení, za které byl odsouzen přímo zaměstnanec. Jako vedoucí nemohu být v restauraci každý den a každou hodinu, jsem odkázán na nutnost důvěřovat svým zaměstnancům.

Udání podal jiný zaměstnanec, který si cíleně vše nafotil a nahrál. Namísto toho, aby v první řadě informoval mě jako svého zaměstnavatele a provozovatele, předal veškeré podklady svému strýci a podal trestní oznámení. Mi nic neřekl a ukončil pracovní poměr okamžitě dohodou se slovy, že ještě uvidím.

Očekávám od všech svých zaměstnanců především, že svou práci budou odvádět dle svého nejlepšího svědomí v souladu s hygienickými normami a předpisy a o případných nedostatcích mě včas budou informovat. Samozřejmě i mou povinnosti je vše si řádně kontrolovat a zjišťovat. Tímto se omlouvám všem za pochybení, ke kterému v naší restauraci došlo.

Na základě všech skutečností a následných kontrol jsme provedli následující opatření:
• Výměna personálu v kuchyni
• Provádění denní kontroly potravin

Chceme, aby již k podobným pochybením nedošlo. K provedeným kontrolám se nemohu vyjádřit, neboť jejich výsledek ještě nemám. Fotografie vypadají daleko hrůzněji než skutečnost. Jedná se o lajdáckost a nedůslednost mých zaměstnanců. Samozřejmě jsem z toho vyvodil důsledky a doufám, že o tom svědčí následné kontroly, které u nás proběhly.

Pokud vím, nebylo žádné další nebo systémové pochybení zjištěno a restaurace může být bez jakýchkoliv omezení provozována dále. Všem pravidelným i příležitostným zákazníkům bych se chtěl za vzniklou situaci omluvit a ubezpečit je svým slovem a svým jménem, že není důvod se návštěvy v naší restauraci obávat. Na závěr bych Vás všechny chtěl pozvat, abyste sami mohli přesvědčit o provedených opatřeních."

Marián Bavlšík

KOMENTÁŘ PETRA JIŘÍČKA

Omluva, která není omluvou

Čert aby se v něm vyznal. Když v červnu vtrhli do restaurace U Rady kontroloři a následně si skandálu s podávaným plesnivým masem všimla média, bránil tehdy majitel Marián Bavlšík všemožně svůj tým a vinu bral na sebe. Už tehdy přitom – na rozdíl od veřejnosti – věděl, že zdaleka nejde o první průšvih.

Problém nezmizel, naopak vygradoval po odsouzení kuchaře. Už v dubnu se totiž v podniku děly obdobné praktiky opakovaně.

Až komická jsou v této souvislosti majitelova nynější vyjádření a nepřímo popření jakékoliv viny: „Jako vedoucí nemohu být v restauraci každý den a musím důvěřovat svým zaměstnancům.“ Za problémy nese plnou zodpovědnost majitel.

„Udání podal jiný zaměstnanec, který si vše zdokumentoval. Místo aby v první řadě informoval mě, podal trestní oznámení.“ Zákazníky přeci nezajímá, jaký byl impuls, a nynější zpověď má být spíše omluvou než výmluvou. Nehledě na to, že kdyby se situace odehrála podle přání Mariána Bavlšíka, zkažené maso by se U Rady zpracovávalo možná ještě dodnes. Jde o množství spotřebovaného masa více kuchaři, či majiteli?

„Provedli jsme opatření v podobě výměny personálu v kuchyni a provádění denní kontroly potravin.“ Neměla by to druhé být běžná praxe?

„Fotografie vypadají daleko hrůzněji než skutečnost.“ To už tady snad bylo u sochy nebohé Věry Špinarové.

„Jedná se o lajdáckost a nedůslednost mých zaměstnanců.“ Co takhle postavit se problému čelem?

Na celé věci rovněž zaráží skutečnost, že pověst si podnik pošramotil už na začátku léta a majitel má potřebu jakési polovičaté omluvy na jeho konci. Tak alespoň, že se ve své výmluvné omluvě skutečně omluvil.