Přistihnout někoho při činu, se daří jen zcela výjimečné. „Museli bychom tam hlídat čtyřiadvacet hodin denně, což je prakticky nemožné," řekla mluvčí ostravské městské policie Dana Klišová, podle které by situaci mohla vyřešit instalace kamerového systému. „Tento způsob se nám osvědčil na jiných místech. Například v podchodu Frýdlantských mostů jsme díky kamerám přistihli řadu zlodějů a sprejerů. Některé přímo při činu. Vůbec totiž netušili, že o nich víme. A pokud se dají na útěk, můžeme na dalších kamerách sledovat, kam se vydají a vyslat tam hlídky. Je to pro nás velmi účinný pomocník," uvedla Klišová. Jak ale zdůraznila, městská policie v současné době nemá na rozšíření kamerového systému dostatek peněz.

O kamerách v podchodu železniční stanice se přitom mluví již více než dva roky. Dělo se tak v souvislosti s úpravou podchodu směrem ke Stodolní ulici, kterým nyní mohou po rampě projíždět některá vozidla záchranných složek.

Podchod a železniční stanice spadají pod Správu železniční dopravní cesty. Její zástupci v červnu předloňského roku uvedli, že se s kamerovým systémem počítá. „Kamerový systém v podchodu by měl být dle dohody se statutárním městem Ostravou instalován v rámci úpravy podchodu směrem k ulici Stodolní," řekl Deníku tehdejší mluvčí společnosti Pavel Halla. Kamery však dosud umístěny nebyly.

Nynější mluvčí Jakub Ptačinský Deníku sdělil, že důvodem prodlevy je dělené vlastnictví podchodu. S kamerami se však údajně stále počítá.

„Podchod je v majetku Správy železniční dopravní cesty, vstup do podchodu ze strany z ulice Stodolní je v majetku města. Probíhají jednání o spolupráci týkající se instalace a provozování kamerového systému včetně dohledového pracoviště s Městskou policií Ostrava, Statutárním městem Ostrava a Úřadem městského obvodu Moravská Ostrava a Přívoz," uvedl Ptačinský.

Mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská ale Deníku sdělila, že o kamerách v podchodu se v rámci projektu, který zahrnoval i zmíněný podchod, nehovořilo. „Oficiálně nebyl ze žádné strany vznesen požadavek na instalaci kamerového systému pro podchod z ulice Stodolní a rampu do ulice Stodolní," řekla Vojkovská.

Řádění vandalů

Rozsah škod, které vandalové v podchodu způsobují, je velký. „Jsou to rozbitá skla zastřešení a výtahových šachet, poškozené kabiny výtahů, krádež nerezových madel, vytrhané zábradlí, graffiti, rozbité dveře prodejny jízdenek, nepořádek v podobě rozbitých lahví, exkrementy a podobně," řekl mluvčí Správy železniční dopravní cesty Jakub Ptačinský.

Jen v loňském roce se škoda vyšplhala přes dvě stě tisíc korun. Výtahy bylo nutné opravit hned patnáctkrát. Vandalové řádí i letos. Naposledy posprejovali stěny. „Šlo přibližně o plochu 130 metrů čtverečních," uvedl Ptačinský.