Po zazvonění se představily jako sociální pracovnice. „Řekly, že jí jako příspěvek k důchodu přinášejí menší finanční obnos. Paní je vpustila k sobě domů,“ uvedla Vladimíra Pietraszová z ostravské policie
Následovala klasická finta s bankovkou větší hodnoty, kterou prý potřebují rozměnit. Nájemnice jim řekla, že hotovost u sebe nemá. Zlodějky si však věděly rady. „Navrhly, ať jim dá číslo svého účtu a peníze jí převodem zašlou,“ dodala Pietraszová s tím, že zmatená důchodkyně přinesla svou platební kartu s identifikačním PIN kódem, kterou poté odložila. V té chvíli si vůbec neuvědomila, že na kartě číslo účtu není. „Sociální pracovnice“ se vzápětí zvedly a odešly. Důchodkyni slíbily, že vše potřebné zařídí.
Pozdě
Po nějaké době si žena uvědomila, že nemá platební kartu. Ihned zavolala na linku své banky a požádala o blokaci. Jak se záhy ukázalo, podvodnice byly rychlejší. Když důchodkyně po několika dnech navštívila bankovní pobočku, zjistila, že jí na účtu schází téměř devatenáct tisíc korun.
Policie případ šetří jako krádež a neoprávněné opatření, padělání a pozměnění platebního prostředku. Na tyto činy zákon pamatuje až dvouletým vězení.
Varování
Podle policie k podobným případům dochází poměrně často, proto je nutné, aby starší lidé byli velmi obezřetní. „Nepouštějte do svého bytu či domu osoby, které neznáte. Zabezpečte si své věci. Neukazujte cizím lidem váš majetek a doklady. Nevěřte slibům, vždy si vše předem ověřte. Buďte ostražití,“ doporučila Pietraszová.
Nová finta
Kromě klasických podvodů, kdy zloději vystupují jako sociální pracovníci nebo zaměstnanci plynáren, elektráren a vodáren, se v těchto dnech objevila i nová finta. Upozornila na ni Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ). Ta varuje před podvodníkem, který se vydává za jejího zaměstnance a zneužívá důvěřivé seniory. Zatím to zkusil v Praze. Není však vyloučeno, že se on nebo někdo jiný objeví i v dalších regionech republiky.
„Byl zaznamenán případ, kdy se neznámý muž vydával za zástupce oddělení důchodového pojištění,“ řekl Pavel Gejdoš, tiskový mluvčí ČSSZ.
Podvodník kontaktoval důchodkyni s tím, že byl u ní zjištěn údajný přeplatek na důchodu ve výši asi čtyřicet tisíc korun, který musí neprodleně vrátit. Dotyčný pohrozil, že jinak bude vše řešit přes exekutory. Navrhl rovnou termín schůzky a místo předání peněz.
Žena se naštěstí nejprve obrátila na zaměstnankyni oddělení důchodového pojištění. Případem se záhy začala zabývat policie.
Jak zdůraznil Gejdoš, o povinnosti vrátit případný přeplatek je vydáváno úřední rozhodnutí. Na něm je částka i číslo účtu, na který je třeba peníze zaslat. V případě pochybností se lidé mohou samozřejmě obrátit na příslušný odbor. „V žádném případě pracovníci ČSSZ klienty osobně nekontaktují kvůli inkasování přeplatku v hotovosti. ČSSZ vyzývá všechny, kteří se s uvedeným mužem či jinými podobnými podvodníky setkali, aby neprodleně kontaktovali přímo Policii České republiky,“ uzavřel Gejdoš.