Jednou z nich je i paní Pavla. Někdo si z jejího telefonního účtu převedl 1200 korun na konto u sázkové kanceláře. „Nejednalo se sice o tak vysokou sumu jako u paní z Ostravy, ale přesto mě to štve," sdělila Deníku podvedená žena.

Související článek najdete zde: Pozor na podezřelé sms a následné telefonáty. Můžete se stát obětí podvodu

Finta

Podle dostupných informací vše funguje takto: na váš mobilní telefon přijde nevyžádaná textová zpráva obsahující jakýsi autorizační kód. Vzhledem k tomu, že jste si nic neobjednali, nevěnujete textovým zprávám pozornost. Vzápětí zavolá neznámý člověk. Omluví se s tím, že jde o jeho autorizační kód, který vám přišel omylem. Je velmi slušný a přesvědčivý. Poté požádá o přeposlání či sdělení tohoto kódu. Pokud tak učiníte, máte smůlu.

Dotyčný si totiž na vaše náhodně či cíleně vybrané telefonní číslo krátce předtím objednal přes internet zboží nebo službu, za niž chtěl platit mobilním telefonem formou takzvaných m-plateb. Dokončení objednávky je v tomto případě podmíněno vypsáním autorizačního kódu do příslušné kolonky. A tento kód je odeslán na vaše telefonní číslo. Podvodník vám poté zavolá a vyrukuje s bajkou o omylu. A přesně tohle se stalo i paní Pavle.

Milý slušňák

Vše začalo nečekanou esemeskou s autorizačním kódem a následným telefonátem neznámého muže.

„Hrozně se mi omlouval, že si omylem na mé číslo nechal zaslat autorizační kód, a jestli bych nebyla tak laskavá a nikomu jej nesdělovala, a přeposlala mu celou zprávu. Zkrátka jsem naletěla, ale po chvíli mi to došlo a jen jsem se modlila, aby mi nepřišla faktura. A ona přišla… Byla to samozřejmě moje chyba, že jsem autorizační kód pánovi v telefonu sdělila. Ale nezdálo se mi to nijak nevěrohodné," posteskla si napálená žena, která několik dní váhala, zda má podat trestní oznámení. „Ze začátku jsem to zavrhla, protože z doslechu vím, jak takováto trestní oznámení na neznámého pachatele končí. Teď jsem se ale rozhodla, že půjdu," dodala Pavla, která si uložila telefonní číslo, z nějž ji podvodník volal. Věří také, že by se dalo zjistit majitele konkrétního účtu u sázkové kanceláře.

Jen přestupek?

Její případ však bude v první fázi vyšetřován jen jako přestupek proti majetku. Škoda totiž nepřesáhla pětitisícovou hranici, která je nutná pro kvalifikaci trestného činu. „Za určitých okolností by se však i toto jednání mohlo posuzovat jako trestný čin," řekla mluvčí ostravské policie Gabriela Holčáková. Platilo by to za situace, že by dotyčný měl na svědomí více takových podvodů a částka by se vyšplhala přes pět tisíc korun.

Paní Pavla u svého operátora Vodafonu zjišťovala, jak je možné, že platba byla uskutečněna, přestože si službu m-platby umožňující placení prostřednictvím mobilního telefonu neobjednala. „Bylo mi řečeno, že m-platby jsou automaticky aktivní. Pouze v případě zájmu si může klient tuto službu deaktivovat. Což mi tedy od poskytovatele nepřijde úplně košer. Přece když o nějakou službu stojím, tak si ji nechám aktivovat, a nemělo by tomu být naopak," uvedla žena.

Řešíme

Zástupci Vodafonu o novém způsobu podvodu vědí a situací řeší. „V této věci jsme již podali trestní oznámení a spolupracujeme na jejím vyřešení s orgány činnými v trestním řízení. Aktivně věc řešíme s partnerem, který placení přes mobil v tomto případě poskytuje, a informujeme zákazníky, kteří mohou být potenciálně ohroženi. Přímo v textu SMS zákazníky varujeme, že údaj v ní obsažený nesmí sdělovat třetím osobám a že částka za službu se strhne z čísla, na které esemeska přišla. Doporučujeme zákazníkům, aby autorizační kódy, které jim přijdou formou textové zprávy, nikdy nesdělovali třetím osobám," uvedla Adéla Konopková z tiskového oddělení Vodafone.

Opatrnost

S podvody se setkali také u dalšího operátora T-Mobilu. „Zaznamenali jsme jednotky takových případů," uvedla mluvčí společnosti Martina Kemrová, podle které by lidé měli být v komunikaci s neznámými lidmi obezřetní.

„Obdobně jako při obsluze internetového či mobilního bankovnictví nebo využívání platební karty je nutné postupovat velmi opatrně, nikomu nesdělovat vygenerovaný kód, heslo či jiné informace, ani kdyby na mobil přišly omylem," zdůraznila Kemrová s tím, že službu e-platby lze zablokovat prostřednictvím zákaznického centra na bezplatné lince.

Reklamace bez šance

Pokud již k podvodu dojde, oběti nezbývá nic jiného než doufat, že policisté nepoctivce vypátrají a soud mu kromě trestu nařídí uhradit vzniklou škodu. Reklamace u mobilního operátora totiž nemá šanci na úspěch.

„Pokud zákazník sám poskytl jednorázový kód, nejde o chybu operátora, a není tedy důvod ke kompenzaci z jeho strany. Zákazníkům doporučujeme podat podnět na policii a řešit podvod právní cestou," doplnila Kemrová.

Situaci sleduje i třetí mobilní operátor Telefónica.

„Podobné pokusy nám jsou známy. V tuto chvíli by u nás tento podvod bylo těžké uskutečnit. Nyní je možné m-platbu využít tak, že zákazník zadá na webu své telefonní číslo, a přijde mu na mobil link, který pomocí internetu v mobilu nasměruje zákazníka na stránky stále v mobilu , kde zaplatí. Obecně mohu zákazníkům doporučit nesdělovat obsah přijaté SMS zprávy třetí straně. Pokud to uživatel udělá, je to stejné, jako kdyby někomu sdělil heslo do internetového bankovnictví," uvedla Blanka Vokounová z tiskového oddělení Telefóniky.