Jeden z nejrozsáhlejších a nejkomplikovanějších případů padělání uměleckých děl uzavřel v úterý Okresní soud v Ostravě.
Tříletý podmíněný trest vyměřil amatérskému malíři Josefu Ptáčníkovi (50 let) z Chomutova, který vytvořil nejméně dvě stě napodobenin mistrů, mimo jiné Kamila Lhotáka, Františka Podešvy, Aloise Schneiderky nebo Karla Hofmana. Obrazy se prodávaly zejména v Moravskoslezském a Zlínském kraji, objevily se však i v dalších regionech celé České republiky.
Spolu s Ptáčníkem byl k osmiměsíčnímu podmíněnému trestu odsouzen i soudní znalec Tomáš Mikulaštík (66 let) ze Zlínska, který patří k uznávaným odborníkům. Podle senátu vypracoval pětatřicet nepravdivých znaleckých posudků, díky kterým pak byly falzifikáty vydávány za originály.
Mikulaštíka stihl i další, pro něj pravděpodobně citelnější, trest. Dva roky nesmí v oboru působit jako soudní znalec. Rozsudek zatím není pravomocný. Státní zástupkyně si ponechala lhůtu k vyjádření. Stanovisko obžalovaných není známo. K úternímu vyhlášení verdiktu se totiž ani jeden z nich nedostavil.
Agent
Podle kriminalistů jde o jeden z největších padělatelských případů posledních let. Policie dokonce nasadila agenta, který fingoval koupi obrazů. Vyšetřování trvalo řadu měsíců.
První informace ochránci zákona zveřejnili až v prosinci předloňského roku na tiskové besedě. O rok později začalo soudní líčení. Nyní padl verdikt.
Amatér
Ptáčník byl amatérský malíř, počínal si však velmi zkušeně. K tomu, aby díla vypadala starobyle, používal různé metody, mimo jiné prach z vysavače. Obstarával si také obrazy nevýznamných malířů, které zakoupil ve starožitnictví nebo bazarech. Sundal původní malbu a pak vytvořil svá díla. Používal temperové barvy, které následně opatřoval akrylátovým lakem. Způsobil škodu za nejméně 1,2 milionu korun, které podle rozhodnutí soudu musí uhradit napáleným kupcům.
Ptáčník napodoboval zejména valašské umělce, protože měl k tomuto regionu blízký vztah. Obrazy sám nebo prostřednictvím dalších osob nabízel zejména na Zlínsku a v Moravskoslezském kraji. Věděl, že největší cenu mají v regionu, odkud malíři pocházejí. Falzifikáty však byly k mání i v dalších městech České republiky.
Nová díla
Muž obrazy nekopíroval podle originálů, maloval nová díla, na kterých jen zachoval motiv daných autorů. Poté tvrdil, že jde o dosud neznámé malby, které pocházejí z pozůstalostí nebo bazarů. Na obrazy přidal i podpisy umělců. Ptáčník se snažil soud přesvědčit o tom, že to udělal jen tak. Podpisy prý nebyly přesné. Před soudem se k namalování obrazů přiznal. Uvedl, že prodáváním kopií děl mistrů řešil svou tíživou finanční situaci. Nikdy prý ale netvrdil, že to jsou originály. Podle soudu však nemluvil pravdu. Navíc se sám usvědčil v dřívějších výpovědích na policii.
Také znalec Mikulaštík vinu odmítl. Podle svých slov udělal chybu, když nerozeznal padělky děl a podpisů. Rozhodně však popřel, že by tak učinil vědomě.
Kvalita šla dolů
Na stopu padělatele přivedl policii jeden z kupců, jenž pojal podezření, že není vlastníkem originálu. Ozvali se také potomci umělců. Upozornili na to, že trh zaplavila neznámá díla jejich příbuzných.
Některé z napodobenin se dostaly do rukou ředitele Výtvarného centra Chagall v Ostravě Petra Pavliňáka. Podle něj měly obrazy různou kvalitu, která se postupem času zhoršovala. Po prvních úspěších totiž chomutovský „umělec" začal na trh velmi rychle dodávat další díla, což se projevilo na jejich úrovni. V závěrečné fázi dokonce maloval jeden obraz za jeden den.
„Některé obrazy byly velice špatné. Jeho obezřetnost se snižovala. Pak už to bylo téměř na úrovni amatérismu. Ani ty motivy úplně nesouvisely s motivy jednotlivých autorů. Prostě tam dal jen podpis daného autora," řekl Pavliňák.
Ptáčníkovi hrozilo až deset let vězení, Mikulaštíkovi až dva roky žaláře. Vzhledem k jejich dosavadní bezúhonnosti jim soud vyměřil jen podmíněné tresty. U Ptáčníka stanovil zkušební lhůtu na pět let, u Mikulaštíkovi na dva roky. Stejnou dobu nesmí působit jako soudní znalec v oboru. Pokud se obžalovaní nebo státní zástupkyně odvolají, bude mít konečné slovo Krajský soud v Ostravě.
K TÉMATU
Koho napodoboval?Muž vytvářel napodobeniny děl valašských malířů Karla Hofmana, Aloise Schneiderky, Františka Podešvy a Augustyna Mervarta. Největší zastoupení měly „obrazy" Aloise Schneiderky. Padělatel si dále vybral malíře Aloise Kalvodu, Jindřicha Veselku, Kamila Lhotáka, Františka Grosse, Františka Hudečka a Karla Součka.