V průběhu jednání vyšly najevo další závažné okolnosti, které předcházely zřícení mostu, do něhož narazil mezinárodní rychlík. Samotnou stavbu provázela řada pochybení. Podle obžaloby pád mostu zapříčinila souhra několika faktorů včetně nedbalosti a závažných porušení.
Všechny související články najdete zde:Železniční nehoda ve Studénce
Novojičínský okresní soud se neštěstím zabývá od 20. června letošního roku. Z kapacitních důvodů se hlavní líčení koná v největší jednací síni Krajského soudu v Ostravě.
Do začátku prázdnin senát vyslechl všechny obžalované a část svědků a znalců. Jednání poté bylo odročeno na konec října. Během uplynulých dvou týdnů vypovídali další svědci a znalci. Předvoláni byli zástupci stavebních firem i Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, který byl investorem stavby.
Jak při výsleších vyšlo najevo, jen několik hodin před neštěstím se objevila porucha posuvného vozíku potřebného k posouvání mostní konstrukce.
V soudní síni se také hovořilo o údajně nedostatečné kontrole ze strany Moravskoslezského kraje. Někteří z právních zástupců se také podivovali nad tím, proč v uvedeném úseku nebyla snížena rychlost vlaků, což u podobných staveb bývá zvykem. Za této situace se údajně dalo srážce zabránit.
Souzeno je deset lidí, kteří podle názoru státního zástupce pád mostu, a tím i následné neštěstí zavinili. Jde o tři pracovníky generálního dodavatele stavby – Dopravní stavby Ostrava, jednoho zaměstnance Správy silnic Moravskoslezského kraje, pět lidí ze subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl a jejího externího spolupracovníka. Za obecné ohrožení jim hrozí tři až deset let vězení.
K nehodě došlo 8. srpna 2008, kdy do zřícené konstrukce opravovaného mostu ve vysoké rychlosti narazil mezinárodní rychlík EuroCity Comenius mířící z Krakova do Prahy. Neštěstí si vyžádalo osm mrtvých a téměř sto zraněných.