Každým rokem zmizí v České republice na osm tisíc kol. Nejvíce se kradou během letních měsíců. Zloději řádí především v Praze a Moravskoslezském kraji. A kde jsou pachatelé nejdrzejší a nejotrlejší?

To v nezvyklém testu poctivosti v průběhu července zjišťovala Česká pojišťovna. V centrech čtrnácti měst celé republiky nechala volně odložené nezabezpečené horské kolo. Dění pak sledovala dvojice skrytých kamer.

Pohodoví zloději

Většinu bicyklů někdo ukradl. Výjimkou nebyla ani Ostrava, kde ale ke zločinu překvapivě došlo až za poměrně dlouhou dobu. Lidé kolem procházeli bezmála hodinu. Poté neodolali dva mladíci, kteří si jej začali prohlížet a zkoumat okolí. Neodradil je ani motorista, jenž opodál na ulici opravoval svůj automobil. Po chvíli se s ním dokonce začali bavit, ale nakonec odešli. Asi po minutě se jeden z nich vrátil, nasedl na kolo a před zraky muže odjel. „Zatímco ve většině ostatních měst zloději před samotnou krádeží zjišťovali, zda je někdo nesleduje a snažili se být maximálně nenápadní, zloději v Ostravě zvolili naprosto opačný postup," uvedl Jan Marek z České pojišťovny.

V testu obstály České Budějovice, Jihlava a Pardubice, kde kolo zůstalo na svém místě. Naopak nejrychleji změnilo majitele v Hradci Králové, kde ho zloděj ukradl za pouhé čtyři minuty po jeho odložení, následují Brno (26 minut) a Liberec (41 minut). Na dalším místě skončila Ostrava s dvaapadesáti minutami, čímž o osm minut předstihla hlavní město.

Infografika

Kolo je fuč

Kde skončilo kolo ukradené v Ostravě, není jasné. Zloději na něm s největší pravděpodobností dále jezdí, nebo je prodali. „Cílem testu nebylo někoho dopadnout. Neměli jsme takové ambice. Nechtěli jsme riskovat nějaký konflikt a možné zranění. Takže nevíme, jak bylo s kolem naloženo. Dopředu jsme počítali s tím, že to může takto skončit," řekl Deníku Marek. Pojišťovna má k dispozici videozáznamy z Ostravy i dalších měst. O jejich předložení policii ale neuvažuje. „Byl to jen test," řekl Marek.

Pojištění

Podle Marka někteří cyklisté svá kola nijak nezajišťují, mnozí navíc netuší, jak se dá kolo pojistit.

„Náš nedávný průzkum ukázal, že ačkoliv se denně v České republice ukradne průměrně přes dvacet jízdních kol, skoro pětina cyklistů si je nijak nezabezpečuje a téměř devadesát procent lidí pak vůbec netuší, zda a jak si lze kolo pojistit," řekl Jan Marek s tím, že jízdní kola lze přitom jednoduše pojistit, a to i pro situaci, že ke krádeži dojde například u restaurace.

„Cyklista může volit ze dvou variant. Buď si sjedná pojištění domácnosti, které samozřejmě standardně zahrnuje i pojištění kola, nebo zvolí možnost individuálního pojištění. To kryje jízdní kolo mimo jiné i v situaci, kdy ho majitel uzamčené odloží například před restaurací nebo do venkovního stojanu," dodal Marek.

V regionu

Co se týká krádeží kol, v loňském roce skončil Moravskoslezský kraj na druhém místě s 1260 případy. Hůře dopadla jen Praha (1617). Naopak nejlépe na tom byl Karlovarský kraj (94).

V rámci Moravskoslezského kraje se nejvíce kradlo v Ostravě, kde policie vloni přijala 368 oznámení. Objasnit se podařilo třicet činů. V roce 2011 zmizelo v Ostravě 519 kol, policisté vyřešili osmatřicet případů. Podle policejních statistik se kola nejčastěji ztrácejí ze sídlišť, kočárkáren, koláren a sklepů.

Videa z této akce a jednotlivé příběhy kol si můžete prohlédnout na stránkách projektu bezkola.