K trestu odnětí svobody uložil novojičínský okresní soud padesátiletému Sławomiru Wojciechu Sondajovi také zákaz řízení na deset let, což je maximální výše, kterou náš zákon umožňuje. Soud se tak v rozsudku prakticky ztotožnil s návrhem státního zástupce Aleše Boháče.

Ten připomněl výpověď obžalovaného, který při výsleších nejprve tvrdil, že světelnou signalizaci ignoroval a zajímaly ho jen závory, poté se hájil tím, že signalizace a závory mají jít souběžně ve stejnou chvíli, a snažil se tak zpochybnit svou vinu.

„Stávající systém zabezpečení je zcela dostačující a myslím si, že pro všechny, snad s výjimkou obžalovaného, i jasný a logický," uvedl Aleš Boháč a jako příklad dodal, že prodleva mezi spuštěním signalizace a spuštěním závor je proto, aby účastníci na přejezdu měli možnost kolejiště opustit a dokončit manévr.

Selhaly polské orgány?

„Za děsivé považuji, že toto uvádí profesionální řidič, který s nákladním vozidlem jezdí více než deset let, a to po celé Evropě. Řidič, který jak sám uvedl měsíčně najezdil přes deset tisíc kilometrů a podobným způsobem projel tisíce železničních přejezdů," pokračoval státní zástupce a podotkl, že o tom, že polský řidič nezná zákony týkající se silniční dopravy, svědčí záznamy polské strany o sankcích za přestupky.

Od roku 2011 měl obžalovaný Sondaj celkem 19 záznamů, včetně několika dopravních nehod. „Myslím si, že silně selhaly polské orgány, a to včetně bodového systému, pokud pominu to, že vůbec nechápu, jakým způsobem obžalovaný získal řidičské oprávnění. Během posledních dvou let měl v záznamech šestnáct přestupků, přesto nikdy neměl sankci zákazu řízení," konstatoval státní zástupce.

Výstrahu nerespektoval

Podle obžaloby se Sławomir Wojciech Sondaj dopustil jednání, které bylo závažným porušením povinností vyplývajících ze zákona o silničním provozu.

„Tedy vjetím s plně naloženou nákladní soupravou na železniční přejezd v době, kdy byla dávána výstraha světelným i zvukovým signálem zabezpečovacího zařízení. Zastavením této soupravy mezi závorami způsobil obecné ohrožení, když vydal v nebezpečí smrti cestující a posádku blížící se vlakové soupravy Pendolino, jakož i osoby pohybující se v bezprostřední blízkosti trati, celkem nejméně sto čtyřicet osob," shrnul obžalobu státní zástupce.

Omluvy prý byly účelové

U soudu zazněla mimo jiné i slova o současném zdravotním stavu strojvůdce, jehož zranění mu až do konce života neumožní zapojit se do běžného pracovního procesu či společenského života.

Podle zmocněnce, který jej u soudu zastupoval, zraněný strojvůdce absolvoval doposud osmnáct operací, z toho dvanáct v narkóze. Obžalovaný se sice strojvůdci i pozůstalým po obětech omluvil, ale až na přímluvu svého obhájce. Státní zástupce i soud tyto omluvy považovali spíše za účelové.

Měl jet jinudy

Z toho, co u soudu zaznělo, vyplývá, že k tragédii ve Studénce přispěla souhra náhodných okolností. První z nich byla snaha zaměstnavatele, u nějž řidič pracoval teprve tři týdny, co nejvíce ušetřit na mýtném. Kvůli tomu se kamion s návěsem plným plechů pohyboval po silnicích s nižším zpoplatněním.

„Tato kombinace spojená s neobratností obžalovaného, který se nedokázal zorientovat ani s pomocí vlastní navigace, jej zavedla na místo nehody, kde by se za normálních okolností vůbec neobjevil. Od začátku jízdy jel špatně a na jednotlivé průjezdní body se dostával po jiných cestách, než měl," vysvětlil státní zástupce.

Polák měl totiž jet po dálnici ve směru od Ostravy až ke sjezdu k letišti, tam měl najet na silnici I/58 a poté měl pokračovat na Šenov u Nového Jičína. „Ten měl být dalším průjezdním bodem na trase, avšak obžalovaný jel jinou trasou, poté co zadal do navigace průjezdní bod Šenov. Byl naveden na Šenov v ostravském okrese, což bylo právě přes Studénku.

Tam 22. července v 7 hodin 42 minut a 58 sekund narazilo do návěsu kamionu na kolejích v rychlosti 142 kilometrů za hodinu pendolino. Tři lidé zemřeli na místě, strojvůdce a další čtyři utrpěli těžká zranění, více než 21 lidí se zranilo lehce. Škoda přesáhla mnoho desítek milionů korun.

Soudem uložený trest nabyl již právní moci. Odsouzený polský řidič i státní zástupce se na místě vzdali práva na odvolání.