Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Tragédie ve Studénce: polský řidič dostal trest 8 a půl roku vězení

/VIDEO, FOTOGALERIE/ Trest osm let a šest měsíců ve věznici s dozorem a zákaz řízení po dobu deseti let. Takový verdikt vynesl ve středu Okresní soud v Novém Jičíně nad polským řidičem Slawomirem Wojciechem Sondajem.

24.2.2016 AKTUALIZOVÁNO 25.2.2016
SDÍLEJ:

Okresní soud v Novém Jičíně uložil polskému řidiči kamionu Slawomiru Sondaji trest osm let a šest měsíců ve věznici s dozorem a zákaz řízení po dobu deseti let.Foto: DENÍK / Ivan Pavelek

K trestu odnětí svobody uložil novojičínský okresní soud padesátiletému Sławomiru Wojciechu Sondajovi také zákaz řízení na deset let, což je maximální výše, kterou náš zákon umožňuje. Soud se tak v rozsudku prakticky ztotožnil s návrhem státního zástupce Aleše Boháče.

Ten připomněl výpověď obžalovaného, který při výsleších nejprve tvrdil, že světelnou signalizaci ignoroval a zajímaly ho jen závory, poté se hájil tím, že signalizace a závory mají jít souběžně ve stejnou chvíli, a snažil se tak zpochybnit svou vinu.

„Stávající systém zabezpečení je zcela dostačující a myslím si, že pro všechny, snad s výjimkou obžalovaného, i jasný a logický," uvedl Aleš Boháč a jako příklad dodal, že prodleva mezi spuštěním signalizace a spuštěním závor je proto, aby účastníci na přejezdu měli možnost kolejiště opustit a dokončit manévr.

Selhaly polské orgány?

„Za děsivé považuji, že toto uvádí profesionální řidič, který s nákladním vozidlem jezdí více než deset let, a to po celé Evropě. Řidič, který jak sám uvedl měsíčně najezdil přes deset tisíc kilometrů a podobným způsobem projel tisíce železničních přejezdů," pokračoval státní zástupce a podotkl, že o tom, že polský řidič nezná zákony týkající se silniční dopravy, svědčí záznamy polské strany o sankcích za přestupky.

Od roku 2011 měl obžalovaný Sondaj celkem 19 záznamů, včetně několika dopravních nehod. „Myslím si, že silně selhaly polské orgány, a to včetně bodového systému, pokud pominu to, že vůbec nechápu, jakým způsobem obžalovaný získal řidičské oprávnění. Během posledních dvou let měl v záznamech šestnáct přestupků, přesto nikdy neměl sankci zákazu řízení," konstatoval státní zástupce.

Výstrahu nerespektoval

Podle obžaloby se Sławomir Wojciech Sondaj dopustil jednání, které bylo závažným porušením povinností vyplývajících ze zákona o silničním provozu.

„Tedy vjetím s plně naloženou nákladní soupravou na železniční přejezd v době, kdy byla dávána výstraha světelným i zvukovým signálem zabezpečovacího zařízení. Zastavením této soupravy mezi závorami způsobil obecné ohrožení, když vydal v nebezpečí smrti cestující a posádku blížící se vlakové soupravy Pendolino, jakož i osoby pohybující se v bezprostřední blízkosti trati, celkem nejméně sto čtyřicet osob," shrnul obžalobu státní zástupce.

Omluvy prý byly účelové

U soudu zazněla mimo jiné i slova o současném zdravotním stavu strojvůdce, jehož zranění mu až do konce života neumožní zapojit se do běžného pracovního procesu či společenského života.

Podle zmocněnce, který jej u soudu zastupoval, zraněný strojvůdce absolvoval doposud osmnáct operací, z toho dvanáct v narkóze. Obžalovaný se sice strojvůdci i pozůstalým po obětech omluvil, ale až na přímluvu svého obhájce. Státní zástupce i soud tyto omluvy považovali spíše za účelové.

Měl jet jinudy

Z toho, co u soudu zaznělo, vyplývá, že k tragédii ve Studénce přispěla souhra náhodných okolností. První z nich byla snaha zaměstnavatele, u nějž řidič pracoval teprve tři týdny, co nejvíce ušetřit na mýtném. Kvůli tomu se kamion s návěsem plným plechů pohyboval po silnicích s nižším zpoplatněním.

„Tato kombinace spojená s neobratností obžalovaného, který se nedokázal zorientovat ani s pomocí vlastní navigace, jej zavedla na místo nehody, kde by se za normálních okolností vůbec neobjevil. Od začátku jízdy jel špatně a na jednotlivé průjezdní body se dostával po jiných cestách, než měl," vysvětlil státní zástupce.

Polák měl totiž jet po dálnici ve směru od Ostravy až ke sjezdu k letišti, tam měl najet na silnici I/58 a poté měl pokračovat na Šenov u Nového Jičína. „Ten měl být dalším průjezdním bodem na trase, avšak obžalovaný jel jinou trasou, poté co zadal do navigace průjezdní bod Šenov. Byl naveden na Šenov v ostravském okrese, což bylo právě přes Studénku.

Tam 22. července v 7 hodin 42 minut a 58 sekund narazilo do návěsu kamionu na kolejích v rychlosti 142 kilometrů za hodinu pendolino. Tři lidé zemřeli na místě, strojvůdce a další čtyři utrpěli těžká zranění, více než 21 lidí se zranilo lehce. Škoda přesáhla mnoho desítek milionů korun.

Soudem uložený trest nabyl již právní moci. Odsouzený polský řidič i státní zástupce se na místě vzdali práva na odvolání.

Autor: Ivan Pavelek

24.2.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Kariérní týden na Vysoké škole báňské – Technické univerzitě Ostrava.
3

Studenti v Ostravě se připravují na budoucí kariéru

Ilustrační foto.

Ve vlaku hořelo. Okolnosti vyšetřuje policie

Poznáte mladé ženy, které si z bankomatu měly vybrat cizí peníze?

Havířovští policisté šetří krádež dámské peněženky. Žena nakupovala v jednom havířovském marketu a v nákupním vozíku si nechala batoh a nákupní tašku. V nestřeženém okamžiku jí někdo odcizil peněženku, ve které měla mimo jiné i platební kartu.

VIDEO: V Ostravě padl rekord. Tatrovka se vydrápala na kovové monstrum

/FOTOGALERIE/ Při pohledu na šplhající nákladní speciál běhal lidem mráz po zádech.

Jeřáb, který havaroval na Dlouhých Stráních, půjde pod vodu

Přípravné práce při vyprošťování havarovaného autojeřábu na dolní nádrži hydroelektrárny Dlouhé Stráně již začaly. Vedou je hasiči spadající pod skupinu ČEZ, kterým asistují profesionální jednotky ze Šumperku.

Obžalovaní v kauze levně prodaných pozemků stanuli před soudem

Okresní soud ve Frýdku-Místku včera zahájil hlavní líčení osmi obžalovaných osob v případě, kdy radní Frýdku-Místku měli v roce 2009 postupně převést pozemky na soukromé uživatele. Na tom by nebylo nic k údivu, ovšem dle státního zástupce Ladislava Hradila byly pozemky prodány pod tržní cenu.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení