Proces začal 20. června loňského roku. Z kapacitních důvodů se konal v největší místnosti Krajského soudu v Ostravě. Kdy padne rozsudek, není vůbec jasné. Hovoří se minimálně o měsících, vyloučena však není ani možnost, že soudní líčení může trvat i několik let. K delší variantě se například kloní Radek Ondruš, právní zástupce firmy Bögl a Krýsl, jejíž zaměstnanci jsou mezi obžalovanými.

Spíše roky

„Pokud se mám vyjádřit, zda půjde o měsíce, nebo o roky, tak bych se spíše klonil k tomu druhému," prohlásil Ondruš. Podle něj přichází období důležitých znaleckých posudků, revizních zpráv, oponentur a podobně. Dá se předpokládat, že jednotlivé strany budou požadovat vypracování dalších odborných stanovisek. „To vše může trvat hodně dlouho," řekl Ondruš. Již nyní je navíc jasné, že po vynesení rozsudku bude následovat odvolání – ať již státního zástupce, nebo obžalovaných – a další měsíce potrvá, než rozhodne odvolací Vrchní soud v Olomouci. Ten může rozsudek potvrdit, změnit, případně celý nebo jeho část vrátit k novému projednání.

Deset obžalovaných

K vlakovému neštěstí došlo 8. srpna 2008 ve Studénce. Do zřícené konstrukce opravovaného mostu ve velké rychlosti narazil mezinárodní rychlík EuroCity Comenius mířící z Krakova do Prahy. Nehoda si vyžádala osm mrtvých a téměř sto zraněných.

Souzeno je deset lidí, kteří podle názoru státního zástupce naštěstí zavinili. Jde o tři pracovníky generálního dodavatele stavby – Dopravních staveb Ostrava, jednoho zaměstnance Správy silnic Moravskoslezského kraje, pět lidí ze subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl a jejího externího spolupracovníka. Za obecné ohrožení jim hrozí tři až deset let vězení. Čtení obžaloby trvalo hodinu a půl. Jednotliví aktéři odmítají, že by zavinili smrt a těžká zranění cestujících.

Právní zástupce subdodavatelské firmy Bögl a Krýsl Radek Ondruš již dříve prohlásil, že v místě stavby měla být pro vlaky snížena rychlost na padesát kilometrů v hodině, což se ale nestalo. Pokud by omezení platilo, souprava by zastavila tři sta metrů před troskami mostu. „Můžeme diskutovat o podílu odpovědnosti zaměstnanců firmy Bögl a Krýsl ve vztahu k pádu mostu. Ale co zásadně odmítáme, je jakákoliv odpovědnost za náraz vlaku do tohoto mostu," dodal Ondruš.

Slovenské neštěstí

O této firmě se nyní hovoří v souvislosti s neštěstím na Slovensku, kde se v pátek zřítil rozestavěný dálniční most u obce Kurimany. Pod troskami zahynuli tři lidé. Stalo se tak v úseku, za který jako generální dodavatel odpovídá společnost Bögl a Krýsl. „Výstavbu mostu pro společnost kompletně zajišťovala jako generální subdodavatelská firma slovenská společnost Semos, spol. s r. o. Prešov, pro kterou zřícené podskružení mostu dodávala jako podsubdodavatel německá firma Skruže Weise. Společnost Bögl a Krýsl nebyla přímým zhotovitelem předmětné zřícené stavby a její pracovníci se na jejím průběhu nepodíleli," řekl Ondruš. Podle něj nelze hledat paralelu mezi tragédiemi na Slovensku a ve Studénce. „Jedinou paralelou snad může být to, že u obou případů se v médiích hovoří o kolapsu podpěrných vzpruží. U Studénky ani u slovenské tragédie to ale zatím není jednoznačně prokázáno," dodal Ondruš.