„Dá se říct, že v minulosti se na opravené auto čekalo v řádu dní, teď to jsou týdny,“ uvedl tajemník Svazu dovozců automobilů Josef Pokorný. Jeho slova potvrdil i technický ředitel OlfinCaru Lukáš Máslo. „Seznam nedostatkových náhradních dílů je velmi dlouhý a liší se jen co do značky automobilů. Problém je například u plastových dílů, který je zapříčiněn nedostatkem granulátu, brzdových destiček, ale také u řídících jednotek. Tam je zase problém s čipy,“ vyjmenoval nedostatkové zboží Lukáš Máslo.

Částka za plnou nádrž se přiblížila hranici dvou tisíc, nebo ji dokonce už překročila. Jen v průběhu září podražil benzín i nafta dokonce o celé koruny
Špatná zpráva pro motoristy. Provoz auta se prodraží o tisíce ročně

Podle něj se tak kupí práce a opravy se prodlužují: „Toto se snažíme kompenzovat tím, že zákazníkovi naplánujeme opravu na dobu, kdy máme díl přislíbený. Nejhorší je to však u aut po nehodě, kdy pojišťovna hradí náhradní vůz prvních 10 dní, ale my čekáme na náhradní díl i měsíc.“ Nedostatek některých komponentů pociťují i malí automechanici.

„Práce je teď více. S běžnými díly zatím problémy nejsou, ale horší je to s některými speciálními díly. Na ty jsme dříve čekali dva dny a nyní I tři týdny,“ řekl majitel malého autoservisu v Hradci Králové Jiří Pavlík. Dle Josefa Pokorného hraje v nedostatku autodílů roli mix nekolika postcovidových syndromů.

Utlumené automobilky

„V současné době autoservisy zahltlila odložená poptávka v kombinaci s problémovým zásobováním. Některé automobilky byly v době koronakrize utlumené a nyní nestíhají vyrábět. To však zahlcuje i logistické firmy, které pak naopak nestíhají dodávat. Už nyní jsou dopravní řetězce za svojí hranicí,“ uvedl Josef Pokorný.

Svařovna v Kvasinách. Ilustrační snímek
O čtvrt milionu aut méně. Nedostatek čipů ovlivní produkci českých automobilek

Podle mluvčího Ústředního automotoklubu ČR Igora Siroty na současný nedostatek materiálu nejvíce doplatí zákazníci, kterým servisy opravují auta z dílů dovezených z mimoevropských závodů. Zvláště pak Asie. „Všichni si pak musí zvyknout, že cena dílů poroste. Důvodem je nejenom nedostatek materiálu, ale i to, že roste nejenom cena kovu, ale i plastu,“ nechal se slyšet Igor Sirota.

Podle něj nyní bude stoupat poptávka hlavně po neznačkových dílech. Samotnou kapitolou jsou pak díly obsahující čipy, například řídící jednotky: „S tím se setkáváme také docela často. Například u tažných zařízení. A to je opravdu problém. Tyto díly prostě nejsou,“ říká zástuce OlfinCaru.

Většina pneuservisů objednává až na začátek listopadu, najdou se ale i výjimky.
Zima se blíží, pneuservisy zažívají nápor. Někde mají volno až v listopadu

Podle všech tak nyní motoristé mají více využívat rezervační systém. „Za normálních okolností čekali zákazníci na běžné opravy jeden, nanejvýš dva týdny. Dnes zaberou i několik týdnů. A bude ještě hůře,“ nastiňuje scénář dalších měsíců Igor Sirota.

Problém s iPhony
Dodací lhůty na některé konfigurace nových iPhonů 13 od firmy Apple mohou u tuzemských obchodníků dosahovat několika týdnů. Důvodem je dvojnásobná poptávka proti předchozímu modelu i nedostatek čipů. Vyplývá to z informací obchodníků. Apple v úterý oznámil, že kvůli nedostatku čipů letos vyrobí o deset milionů iPhonů 13 méně.