„Pneumatiky se mezi sebou mohou výrazně lišit podle výrobců i modelů. Schopnost zastavit vozidlo nebo náchylnost auta ke smyku při průjezdu zakázkou tak může být o třicet až čtyřicet procent různá,“ říká Roman Budský, dopravní expert z Platformy VIZE 0.

Pneumatiky - InfografikaZdroj: DeníkV současnosti přitom lidé nemají jednotnou možnost porovnání v tom, jak dobře třeba „sedí“ na silnici při ledovce. „Když se někdo ptá, jakou si koupit pneumatiku, tak lidem radíme, aby se podívali na různé nezávislé testy,“ říká Budský.

Evropská dohoda

To by se ale mělo změnit. Evropská unie totiž chystá aktualizaci štítků, které řidiče informují o vlastnostech pneumatik. „Označení budou viditelnější a srozumitelnější díky vypuštění nepoužívaných výkonnostních tříd ze stupnice,“ konstatuje se v materiálu Rady EU.

Ta se na změnách dohodla s Evropským parlamentem, který je schválil v půlce května. „Z nového značení bude na první pohled patrné, jak je daná pneumatika úsporná, jak je hlučná a jaká je její přilnavost na mokrém povrchu na stupnici od A do G,“ uvedl parlament na svém webu. Podle něj se pak do budoucna počítá i s informacemi o přilnavosti na sněhu a ledu.

Pozor na plasty

Do nového nařízení spadají i protektorované, tedy renovované pneumatiky. „Požadavky na protektorované pneumatiky vstoupí v platnost ve chvíli, kdy bude spuštěna vhodná zkušební metoda pro měření jejich výkonnosti,“ uvedl David Březina ze serveru Euroskop.

V původním návrhu se počítalo se zavedením zkušební metody umožňující zavést i označení parametrů ve spojitosti s počtem kilometrů a oděru. „Cílem je snížit množství mikroplastů, které se pak dostávají v důsledku oděru pneumatik do životního prostředí,“ konstatoval Březina.

Ve schváleném znění tato možnost zůstala, ale její zavádění europoslanci pozměňovacími návrhy víceméně odsunuli na neurčitou budoucnost. Nové štítky budou dostupné od května příštího roku a to i on-line.