Lumíra Cyruse z Poruby nadzvedlo ze židle, když porubští radní nechali před dvěma měsíci vybrousit červené zpomalovací pásy před čtyřmi přechody pro chodce na porubské Hlavní třídě a místo adhezního povrchu tu nechali nainstalovat optické zpomalovací prvky. Nezdálo se mu oficiální zdůvodnění porubské radnice, že pásy, které sem nedávno nechaly z ušetřených peněz vybudovat Ostravské komunikace, dostatečně neodrazovaly řidiče od rychlé jízdy.

Přikláněl se spíše k neoficiální verzi, že zdrsněný povrch z hlavní porubské tepny musel zmizet kvůli tradičnímu závodu v in-line bruslení bruslaři by na něm nemohli jezdit. A to mu přišlo jako nehorázné mrhání veřejnými penězi.

Instalace jednoho pásu totiž vyšla Ostravské komunikace na 188 tisíc korun bez daně, dalších necelých tři sta tisíc korun zaplatila porubská radnice za jejich vybroušení a instalaci nových bezpečnostních prvků na komunikaci takzvaných optických klamů. Upozornil proto policii a požádal o prošetření celé záležitosti.

Mrhání penězi

Červeně zvýrazněný a zdrsněný asfaltový povrch„Pochybuji o tom, že tak vysoká částka byla vynaložena smysluplně. Zastupitelé a radní od nás nedostali bianko šek na to, aby vyhazovali naše peníze oknem. Takhle by se doma ve vlastním nikdo nechoval. Proto jsem podal trestní oznámení na neznámého pachatele za zneužití pravomoci veřejného činitele a porušení povinnosti při správě cizího majetku. Minulý týden jsem dostal od policie vyrozumění, že případ vyšetřuje," řekl Lumír Cyrus.

Ostravská policejní tisková mluvčí Gabriela Holčáková potvrdila, že trestní oznámení týkající se adhezních pásů v Porubě policisté přijali a věc šetří. „Zatím ale nemáme všechny potřebné informace k právní kvalifikaci případu," konstatovala Gabriela Holčáková.

Radní trvají na svém

Vedení porubské radnice ale trvá na svém frekventovaná Hlavní třída, na které je v obou směrech asi třicet přechodů, je pro chodce rizikovou lokalitou, a dosavadní opatření, tedy čtyři červené adhezní pruhy, se ukázaly být ne zcela dostačující pro jejich bezpečnost.

„Z kontrolních akcí realizovaných městskou policií po instalaci pruhů vyplynulo, že povolenou rychlost zde překračovala více než čtvrtina řidičů. Proto obvod přistoupil k realizaci komplexního systému bezpečnostních opatření, který je tvořen kombinací nástřiku 3D optických přechodů a instalací statických radarů," zopakovala mluvčí porubské radnice Jana Končítková s tím, že v souvislosti s tímto řešením, které má být postupně rozšiřováno o další bezpečnostní prvky na ostatních přechodech pro chodce na Hlavní třídě, nechali čtyři adhezní pruhy odstranit.

Podotkla, že obvod nedal Ostravským komunikacím, které silnici spravují, souhlas s instalací adhezních pruhů na Hlavní třídě. Na jejich odstranění se ale podle Končítkové předem dohodli a Ostravské komunikace souhlasily i s umístěním nových bezpečnostních prvků na náklady porubského obvodu.

Tiskový mluvčí ostravských komunikací Jiří Maléř tvrdí, že společnost nemá povinnost informovat jednotlivé obvody o dopravních úpravách malého rozsahu s výjimkou úprav dopravního značení.

„Přesto jsme požádali Porubu o vytipování vhodných lokalit, kde provést u přechodů pro chodce bezpečnostní opatření. Obdrželi jsme seznam vhodných míst, kde byl následně realizován adhezní povrch," vysvětlil Maléř.

S občanem, který podal trestní oznámení, pracovníci porubského úřadu o celé záležitosti jednali také. Podle Končítkové se muž pravidelně obrací i na vedení obvodu se svými připomínkami a podněty.