V dnešní době, kdy má mobilní telefon téměř každý, se zdá, že jsou telefonní budky přežitek staré doby. „Z telefonní budky jsem volala naposled asi před šesti lety. Poté, co jsem dostala na narozeniny od manžela mobil, už jsem v budce nikdy nebyla,“ říká Lucie Smejkalová z Ostravy- Mariánských Hor, podle které využívá telefonní budky pravidelně jen při volání ze zahraničí. „Při dovolené v cizině si přímo na místě koupím kartu a volám příbuzným a známým z nejbližší budky. Není to drahé, ani nijak náročné,“ dodává Smejkalová. Její tvrzení potvrzuje také samotný provozovatel telefonních budek i trafikanti.

„Více než polovina všech hovorů uskutečněných z veřejných telefonních automatů tvoří hovory dálkové, do zahraničí nebo na mobilní telefon,“ sdělil Martin Žabka, mluvčí společnosti Telefónica O2 Czech Republic, která v současné době provozuje v celé republice přes pětadvacet tisíc budek. „Karty máme stále v prodeji, zájem je však nízký. Minulý měsíc jsme jich neprodali více než deset,“ prozradila prodavačka z trafiky na Nádražní ulici.

Samotné telefonní automaty mizejí z ulic. Ne vždy je to ale z důvodu jejich malého využití. Mnohdy spíše dochází k optimalizaci sítě, protože tam, kde kdysi býval jeden automat na mince a jeden na karty, dnes stojí přístroj kombinovaný. „V Moravskoslezském kraji je nyní rozmístěno 2300 veřejných automatů všech typů, v samotné Ostravě pak asi pět set,“ uvedla Radka Spiesová z tiskového centra společnosti Telefónica O2 Czech Republic.

Operátor se již dříve pokusil oživit zájem o veřejné telefonní budky tím, že lidem nabídl možnost zasílat z budek SMS zprávy a e-maily. Ani tento krok však ovoce nepřinesl. Začátkem února letošního roku proto přišel s další novinkou – veřejnými automaty na eura. „Zákazník vhodí do telefonního automatu příslušnou euro minci a automat zobrazí na displeji výši kreditu v korunách,“ vysvětlil Žabka. Těchto telefonních automatů jsou v krajské metropoli podle provozovatele tři desítky.