Pomalejší jízdy tramvají si v minulých dnech užili cestující v brněnské hromadné dopravě. Dopravní podnik města Brna nařídil pomalejší jízdu proto, že se obával možných deformací kolejnic kvůli extrémně vysokým teplotám. Při vysoké rychlosti by tramvaj mohla na poškozeném místě vykolejit. Řidiči brněnského dopravního podniku zpomalili jízdu i za tu cenu, že se soupravy opozdily.

„Opatření se týká všech tramvajových úseků, kde nejsou koleje zapuštěny do asfaltu, ale leží samostatně na pražcích,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku města Brna Hana Pohanová. Brněnský dopravní podnik zpomalil jednou rychlost tramvají už také loni v létě.

V Ostravě jsou koleje svařené

V Ostravě je ale situace jiná. Dopravní podnik Ostrava zpomalovat jízdu tramvají nemusel, protože to technický stav kolejové sítě nevyžadoval. „My se tomu problému věnujeme pravidelně. Naše kolejová síť je takzvaně teplotně kompenzovaná,“ uvedl mluvčí ostravských dopraváků Miroslav Albrecht. Ostravská kolejová síť je podle něj v bezstykové úpravě, to znamená, že jednotlivá pole kolejiště jsou svařena. Dopravní podnik pak má vytipovaná místa, na kterých se často koleje kvůli vysokým teplotám roztahovaly. Na nich jsou pak technická opatření ve formě dilatačních vložek.

„Vzhledem k našim opatřením jsme nemuseli přistoupit k nějakému celkovému zpomalení tramvajové sítě,“ dodal Albrecht. V místech, kde je trať „zapanelovaná“, podle něj hrozí roztažení kolejí v mnohem menším měřítku, protože se zahřívá hlava kolejnice, tedy její svrchní část. Zbytek koleje je založen do země, a tím není vystaven slunečním paprskům.