Na jeho jmenování se chce dohodnout s agenturou CzechInvest. ČTK a Právu to řekl mluvčí automobilky Petr Vaněk. Firma se tak chce vyhnout případným sporům s organizací Ekologický právní servis (EPS), kvůli níž přerušila výstavbu kanalizace. Zástupce EPS Jiří Nezhyba by stanovení nezávislého stavebního dozoru uvítal a chtěl by mít vliv na jeho personální složení.

Firma již dříve nechala vypracovat tři nezávislé znalecké posudky, protože EPS automobilku napadla, že při stavbě používala jeden z nejlevnějších systémů pro odvádění vod, což by mohlo poškodit půdu i podzemní a povrchovou vodu. Kanalizace má být dlouhá devět kilometrů. Podle nedávného zjištění serveru Aktuálně.cz nedávají posudky jednoznačnou odpověď na použitou technologii. Podle Vaňka všechny odborné zprávy připouštějí použití celé řady technologií, včetně té, kterou EPS odmítá. "Naším cílem ale není válčit s EPS a postavit továrnu za přiměřených nákladů," dodal.

"Pokud by existoval nezávislý stavební dozor a byl skutečně nezávislý, uvítali bychom to. Sami jsme Hyundai navrhovali, abychom my si měli možnost jmenovat stavební dozor, který by byl schopen odhalit případné problémy. Chtěli bychom se případně podílet na výběru," řekl Jiří Nezhyba z EPS.

Právníci EPS už dříve odhalili, že Hyundai zahájil stavbu kanalizace bez stavebního povolení. Nastartovali tím první vážnější roztržku poté, co byla uzavřena smírčí deklarace mezi firmou Hyundai, krajem, státem a neziskovými organizacemi. Automobilka poté pokládku potrubí zastavila.

Hyundai investuje do stavby první evropské továrny 31 miliardy korun, do konce června prostavěl 3,25 miliardy. Její zkušební provoz by měl začít příští rok v září, zahájení sériové výroby je naplánováno na březen 2009. Výrobní kapacita by se z původních 200 000 vozů měla od roku 2011 zvýšit na 300 000 aut ročně. ema mol