Přípravu projektu ke stezce, jež by svou trasou měla doplnit již hotovou cyklotrasu z Krakova do Vídně, zřejmě Ostrava podpoří 89.000 korunami. O dotaci definitivně rozhodnou zastupitelé v září, řekla mluvčí magistrátu Andrea Vojkovská. Později město počítá také s vybudováním hlavní cyklostezky kolem řeky Ostravice.

Vybudování celé trasy bude stát kolem 100 milionů korun, rozhodující část financí chtějí realizátoři sehnat z dotací Evropské unie. "Celou stezku bychom chtěli zprovoznit nejpozději do konce současného rozpočtového období Evropské unie, tedy do rok 2013. V tuto chvíli zpracováváme potřebnou dokumentaci," řekl Oldřich Usvald z Regionu Poodří, jež má severomoravskou část projektu na starost.

Dotace Ostravy bude pokračováním snahy města o zlepšení podmínek pro cyklisty. Krajské město má dosud kolem 200 kilometrů cyklotras, do roku 2010 chce vybudovat dalších 130 kilometrů. Město a jeho obvody každoročně dávají do rozvoje cyklistiky kolem deseti milionů korun, kilometr nové stezky mimo zástavbu přitom stojí asi milion korun, v zástavbě i dvakrát až čtyřikrát více.

Lidé si na novou možnost dopravy i turistiky zvykli, například loni projelo sčítacím místem ve směru na Poodří více než 1300 jízdních kol za 16 hodin.

V Moravskoslezském kraji bude trasa propojující Odru a Dunaj sloužit jako významné spojení s krajem Olomouckým i jako přivaděč cyklistické dopravy z Ostravska do Oderských vrchů. Podle tvůrců trasy bude výhodou, že trasa sleduje železniční koridor, po němž jezdí vlaky se zjednodušenou přepravou jízdních kol, takže si cykloturista může naplánovat cestu podle svých schopností s možností návratu vlakem například v případě špatného počasí.

Takzvaná greenway je zároveň vedena tak, aby podchytila nejen turistiku, ale i denní potřeby lidí, například dopravu do zaměstnání nebo dojíždění do škol mezi jednotlivými obcemi.