Šance, že Orlovou a Ostravu bude za pár let spojovat vlakotramvaj, nabývá stále reálnějších obrysů. Před několika dny se podařilo dohodnout, že bude zpracována územně–technická studie pro tento druh kolejového spojenímezioběmaměsty. Na financování studie se bude podílet Státní fond dopravní infrastruktury, a to 75 procenty. Zbývajících 25 procent pokryje Správa železniční dopravní cesty. Nyní se čeká, kolik budes stát zpracování studie.

Iniciativa vlakotramvaje by přitom neměla končit jen Orlovou a Ostravou. „Má–li mít smysl, musí pokrýt větší část Moravskoslezského kraje, který je hustotou osídlení a existencí velkých měst pro tento způsob dopravy přímo předurčen. Tento moderní systém dopravy již našel uplatnění v mnoha aglomeracích a bude se v rámci Evropské unie i nadále rozvíjet,“ říká jeden z hlavních iniciátorů této aktivity, orlovský radní Jaromír Kuča.

Sám doplňuje, že ovšem nepůjde o zcela jednoduchou věc. „Věc vyžaduje nejen nová vozidla, která budou jezdit jak po tramvajových, tak i po železničních tratích, ale především celou řadu technických i legislativních opatření k zajištění bezpečnosti a spolehlivosti jejich provozu a v neposlední řadě i bezpečnosti cestujících. Technické problémy již v současnosti řeší Škoda Transportation Plzeň, s níž jsme v pravidelném kontaktu,“ tvrdí Kuča.

O vlakotramvaji se v Orlové mluví již několik měsíců. Věc másvé příznivce, ale i odpůrce. Ti poukazují třeba na technické problémy při přestavbě stávajících cest tak, aby po nich mohla vlakotramvaj fungovat souběžně s automobilovým a autobusovým provozem. Příznivci poukazují například na zjednodušení a zrychlení celé dopravní infrastruktury, či na ekologicky příznivý provoz.