Bojový letoun vyvinuli Britové společně s Němci, Italy a Španěly. Letectva těchto čtyř zemí ho používají od loňského roku, jeho čerstvým odběratelem je Rakousko, řekl organizátor Dne NATO Zbyněk Pavlačík.

Letouny Eurofighter Typhoon F2 jsou určeny pro vybojování vzdušné nadvlády i pro útoky na pozemní cíle. "Ve srovnání s gripeny používanými českou armádou jsou primárně určeny pro vedení vzdušných soubojů. Na palubě mohou nést laserem naváděné bomby. Ani jedno z toho gripeny určené pouze pro ostrahu vzdušného prostoru neumí," uvedl Pavlačík.

Přistání britských letounů dnes sledoval v Mošnově také generál Zdeněk Škarvada. Jako stíhač Royal Air Force (RAF) bojoval o Anglii za druhé světové války. Válečného veterána povýšil na brigádního generála v roce 2000 tehdejší prezident Václav Havel. "Pro každého letce je přistání vzrušující, ať je to zamlada, nebo zastara. Stále platí zásada, že přistání je tím nejobtížnějším manévrem. Musí se přistát na vytyčeném místě a bez závad tak, aby letadlo bylo použitelné ještě pro další let. Britští piloti, které jsem přivítal, přistáli naprosto bez problémů. Fascinující zážitek," řekl devadesátiletý Škarvada.

Nejvýkonnější bojové letouny si návštěvníci Dne NATO mohou prohlédnout v sobotu. "Nejmodernější generaci evropských letounů doplní ještě polský F-16 a český Jas-39 Gripen," upřesnil Pavlačík. Dodal, že Eurofighter Typhoon F2 byl jedním z uchazečů ve výběrovém řízení na nový bojový letoun pro české letectvo. "Tím, že je výkonnější po všech stránkách, je i nejdražší. Nepředpokládám, že by se objevil i v naší armádě," dodal předseda sdružení Jagello 2000.

Česká armáda používá k ochraně vzdušného prostoru 14 nadzvukových stíhaček Jas-39 Gripen, které si pronajala od Švédska na deset let za zhruba 20 miliard korun. Do Česka gripeny přiletěly v roce 2005 a nahradily zastaralé ruské stroje MiG-21.